Om tot een goed advies te komen over het verkeer in Badhoevedorp nemen we een aantal stappen. In dit document houden we bij welke stappen we nemen, omschrijven we wat de resultaten zijn van die stappen en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn. Alle opgehaalde en opgedane kennis wordt gebundeld in het groeidocument zodat het proces stapsgewijs is terug te lezen. Naar mate het proces vordert groeit het document mee. Dit document biedt een verantwoording voor het doorlopen proces en de uiteindelijke tussenevaluatie van het verkeersstructuurplan Badhoevedorp 2020.
1. Opstarten
1a) Schouwen
1b) Interviews
2. Belevingsonderzoek
Dit groeidocument vullen we later aan met de volgende stappen:
4. Confrontatie verkeerskundige analyse en belevingsonderzoek
5. Verkeersfoto 2030: bepalen of aanpassingen VSP nodig zijn
6. Aanvullingen en/of aanpassingen VSP
De eerste stap stond in het teken van enerzijds kennismaken en anderzijds inventariseren. De kopgroepleden, de gemeente Haarlemmermeer en adviesbureau XTNT maakten kennis met elkaar.
De kopgroep kwam voor het eerst bij elkaar op 15 mei 2024. In deze bijeenkomst werd geïnventariseerd wat men vindt van het verkeer in Badhoevedorp. De thema’s die centraal staan zijn: autoverkeer, vrachtverkeer, fietsverkeer, openbaar vervoer, inrichting en gedrag. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste (aandachts-)punten en deze is tijdens de kopgroep 2 op 26 juni 2024 verder aangevuld. Een aantal aanvullingen die werden gedaan: men houdt zicht niet aan 30 km/h, bewoners ervaren huftergedrag bij automobilisten, ook fietsers vertonen ongewenst gedrag, de huidige KAM-structuur onderbreekt de fietsverbindingen, huidige bus routes gaan niets langs belangrijke functies in het dorp en als de A9 volstaat is er veel sluipverkeer in het dorp. Alle input is door de gemeente na afloop gebundeld en gedeeld met de kopgroep. De kopgroepleden konden hierop reageren tot 22 juli. Tijdens de 2e bijeenkomst was adviesbureau XTNT ook aanwezig: XTNT heeft zichzelf voorgesteld en toegelicht welke stappen zij zullen nemen tijdens de tussenevaluatie.
Adviesbureau XTNT is op 25 juni 2024 gestart; XTNT is aangesteld om de tussenevaluatie te begeleiden. XTNT heeft kennis gemaakt met zowel het kernteam als de kopgroep en heeft zich verdiept in het VSP, maatregelen die tot nu zijn genomen, eerdere verkeerstellingen en andere belangrijke beleidsstukken om zo een eerste beeld te krijgen van de omgeving en de opgave. Daarnaast heeft XTNT in overleg met de gemeente en met de input van de kopgroep bepaald op welke plekken zij zullen gaan schouwen (stap 2a).
Om Badhoevedorp goed te leren kennen en te zien hoe het verkeer eruitziet is adviesbureau XTNT gaan schouwen. Tijdens het schouwen kijken we naar de inrichting van de weg én het gedrag van verkeersdeelnemers.
Figuur 1: Krap voor fietsers om op te stellen voor het verkeerslicht en aparte wachtpaal.
Figuur 2: markering (kruis) op weg bij uitrit Reigerstraat wordt genegeerd
Figuur 3 (L). Vanuit de Zeemanlaan gezien oogt de Burgemeester Amersfoordtlaan donker en smal.
Figuur 4 (R). Het zebrapad met een merkwaardige ligging.
Figuur 5 (L). Het snel afzetten van kinderen nabij de entree van bassischool Oranje-Nassau gaat gepaard met het blokkeren van uitritten en straten.
Figuur 6 (R1). Het verkeerslicht voor de entree van de basisschool. De wachttijd voor voetgangers is opvallend.
Figuur 7 (R2). Drukte bij het schoolplein.
Figuur 8 (L). Kruising Sloterweg – Schipholweg met klein oversteekeiland.
Figuur 9 (R). De afslag naar de Keplerstraat voor doorgaand verkeer vanaf de Sloterweg – Schipholweg
Figuur 10 (O). Bij terugslag vanaf de Schipholweg wordt niet altijd voorrang verleend aan verkeer afkomstig uit de Keplerstraat. Hier is het geringe aantal haaientanden goed waarneembaar.
Figuur 11. In de Sloterweg is een 30 km/uur zone aangegeven, zonder visuele kenmerken die hierop duiden.
Figuur 12. In de Sloterweg is een 30 km/uur zone aangegeven, zonder visuele kenmerken die hierop duiden.
Figuur 13. Kruising Sloterweg en Akerdijk – Nieuwemeerdijk.
Figuur 14. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.
Figuur 15. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.
Figuur 16. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.
Figuur 17 (L). Sloterbrug – Burgemeester Amersfoordtlaan – Nieuwemeerdijk. De terugslag als gevolg van de verkeerslichten is soms lang.
Figuur 18 (R). Bij het nemen van de bocht vanaf Sloten hebben (vracht)auto’s moeite met de draai.
Figuur 19 (L). Het trottoir houdt plots op, het olifantenpaadje laat zien dat voetgangers de eigen weg vervolgens bepalen.
Figuur 20 (R). Scheuren – barsten in het wegdek. slecht onderhoud.
Figuur 21 (L). Parkerende auto’s met uitritten op Kamerlingh Onneslaan.
Figuur 22 (R). Verzakking op Kamerlingh Onneslaan.
Figuur 23 (L). Middenstreep op het tweerichtingsfietspad Kamerlingh Onneslaan ontbreekt.
Figuur 24 (M). Fietsers nemen een alternatieve route vanaf de Zeemanlaan naar de Kamerlingh Onneslaan.
Figuur 25 (R). Fietsers nemen een alternatieve route vanaf de Zeemanlaan naar de Kamerlingh Onneslaan + gebruik van verschillende materialen in de straat.
Op het moment van de schouw werden de werkzaamheden opgemerkt, waarbij het verkeer een flauwe bocht maakt en de Adelaarstraat is afgesloten. Ingegeven door de situatie ter plekke, met een goede verkeersafhandeling, is besloten deze locatie over te slaan voor de schouwrapportage.
Figuur 26 Brede aansluiting van de Pa Verkuijllaan op de Burgemeester Amersfoordtlaan.
Figuur 27 De aansluiting richting Pa Verkuijllaan wordt erg breed en verkeer neemt veel snelheid mee richting kruising.
Naast de input van bewoners, die we krijgen via de kopgroep en het belevingsonderzoek, is het ook waardevol om de input van een aantal belangrijke stakeholders op te halen. XTNT heeft daarom een aantal partijen geïnterviewd en de belangrijkste punten van deze interviews vatten we hier samen.
Team Handhaving heeft meerdere zorgen omtrent de verkeerssituatie in Badhoevedorp. Eén van de toegangswegen tot het dorp, de Oleanderlaan en Robert Kochstraat is afgewaardeerd van 80km/u naar 30km/u maar is niet rustiger geworden; dit komt door de woningen en geparkeerde auto’s. Maakt dit de straten nog wel geschikt als toegangsweg? Andere punten van zorg is het inrijverbod op de Sloterweg, de spitsafsluiting op de Nieuwemeerdijk en de toekomstige situatie op de Zeemanlaan na voorgenomen realisatie van de knip. De parkeerdruk, met name in de weekenden als gevolg van voetbalwedstrijden, is terugkerend onderwerp van klachten bij bewoners in het oude deel van Badhoevedorp die het team ontvangt.
Het team ziet absolute prioriteit in het verduidelijken van de verkeerssituatie in het centrum, ook de overlast van sluipverkeer op de Akkerdijk en Nieuwemeerdijk zou moeten worden aangepakt. Bij oplossingen moet worden stilgestaan bij praktische uitvoerbaarheid, zowel in verkeerskundig opzicht als slimme inzet capaciteit. De inzet van handhavers mag niet het doel zijn, zij zijn het sluitstuk van een deugdelijke maatregel die in de praktijk moet werken. Voor het vervolg van het evaluatieproces wijst het team Handhaving op het belang van inzicht op knelpunten binnen Badhoevedorp. Wanneer maatregelen of verbeteringen voor het nieuwe VSP worden gemaakt moet men bedacht zijn op de inzet die sommige maatregelen kunnen vragen van team Handhaving. Denk aan parkeerverbod of inrijverboden. Bedenk bij elke maatregel hoeveel fte handhaving dat kost, gebruik een norm. Advies voor de kopgroep is om te komen tot goed doordachte maatregelen, gestoeld op de praktijk en niet enkel op analyse uit verkeersmodellen.
Zowel het basisteam Haarlemmermeer als de verkeersadviseur van de politie Noord-Holland hebben zorgen over de verkeerssituatie in het dorp. Strekking is dat de infrastructuur in de vorm van een soort ringstructuur achter loopt met alle bouwontwikkelingen, waardoor doorgaand verkeer rijdt op straten die voor bestemmingsverkeer bedoeld zijn. Het huidige wegennet is niet geschikt voor de groei van het dorp en het ontbreekt aan echt structurele verbetering ervan. Woningbouw zorgt voor meer verkeer en dat past niet altijd bij het afwaarderen (bijvoorbeeld van 50 naar 30 km/u of versmallen). Zo vraagt de politie zich af of de voorgenomen kam-structuur voldoet bij een groeiend aantal inwoners en voorzieningen. Waar het gaat om wegen waar 30 km/u wordt ingevoerd, is alleen het plaatsen van alleen maximum snelheidsborden niet genoeg om de gewenste snelheid op te roepen.
In het algemeen geldt bij snelheidsovertredingen dat als de weginrichting blijft uitnodigen tot harder rijden dan de maximumsnelheid, er in veel gevallen ook harder gereden zal worden. Dan is het voor de politie lastig handhaven; ze kunnen niet het merendeel van de automobilisten op de bon gaan slingeren en het valt dan ook lastig uit te leggen. Maatregelen die veel weerstand opleveren bij verkeersdeelnemers kunnen leiden tot compensatiegedrag.
Veelal wacht de gemeente met de herinrichting van wegen tot er groot onderhoud aan de riolering nodig is. Dit doen overigens veel gemeenten. Dat maakt wel dat er klachten van bewoners binnen blijven komen tot er daadwerkelijk aanpassingen plaatsvinden. De grootste knelpunten voor Badhoevedorp voor de komende tijd volgens de geïnterviewde politiemensen zijn:
- de kam-structuur in verhouding tot woningbouw
- de Sloterbrug als kwetsbare doorgang
- ontwikkelingen rondom Badhoevedorp (welke keuzes in mobiliteit maakt Amsterdam bijvoorbeeld?)
Tot slot vraagt de politie aandacht voor het verplaatsen van de sportvelden. De oversteekbaarheid van de Schipholweg voor fietsers is daarbij een kwetsbaar punt en het is maar de vraag of de voorgenomen plannen dit voldoende in veilige banen kunnen leiden.
De Sloterbrug vervult een belangrijke rol in de ontsluiting van het dorp (mede voor zwaar verkeer). Door de afstelling van de verkeerslichten bij de Sloterbrug moet het verkeer onnodig lang wachten. Dit zorgt voor minder economisch belangrijk verkeer uit Amsterdam. Bedrijven kunnen het door beperkte bereikbaarheid moeilijk krijgen.
De bereikbaarheid met de auto en vrachtauto staat centraal, maar fiets en ov zijn ook belangrijk (onder andere voor toeristen). Tram, nachtbus en deelscooters uit Amsterdam lopen niet door tot Badhoevedorp, wat de isolatie vergroot. Op korte termijn moeten al verbeteringen uitgevoerd worden. Ondernemers moeten meer betrokken worden bij de grote veranderingen. Er worden twijfels geuit bij de gebruikte verkeersmodellen. De realisatie van het Lint is positief.
Ondernemers/bedrijven en bewoners hebben een gemeenschappelijk belang. Een gevarieerd aanbod in winkels en werkgelegenheid en multimodale bereikbaarheid zorgen voor een levendig dorp. Bereikbaarheid met de auto sluit veiligheid en fietsvriendelijke inrichting niet uit. De (aansluitingen op de) kamstructuur en 30km/u regime zijn niet logisch. Deze inrichting zorgt voor meer onveiligheid dan het inrichten als 50-km straat met overzichtelijke voorrangssituaties. In het bijzonder worden genoemd de Nieuwemeerdijk. Akerdijk en Sloterbrug. Veel straten zijn te smal.
Het opwerpen van een knip in het centrum op de Zeemanlaan (of andere plaatsen) is zeer onwenselijk en een onnodige maatregel. Een idee is om tussen de Van der Waalstraat en Sloterweg een 30-km zone met een dorpse uitstraling in te richten. Neem de nieuwe wijk Quatrebras qua straat en groen als voorbeeld voor veel meer wijken.
Samen met gemeente Haarlemmermeer en Connexxion wordt het OV vormgegeven in Badhoevedorp. Dit gebeurt in de zogeheten concessie (een contract tussen Vervoerregio Amsterdam en vervoerder). De samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam heeft onder andere geleid tot de goed gebruikte HOV-buslijn 356 via de Schipholweg. Er wordt goed gebruik gemaakt van de buslijnen over de Schipholweg. Wat betreft het busvervoer door het dorp is men minder tevreden.
De afgelopen jaren is Connexxion door gemeentelijk beleid genoodzaakt geweest om de busroutes te wijzigen. Zo is de Robert Kochstraat ontoegankelijk gemaakt voor normale (grote) bussen waardoor lijn 192 niet meer door Badhoevedorp kan rijden. Gemeente Haarlemmermeer heeft aangeven de straat niet aan te passen. Vanaf mei 2025 komt daarom lijn 192 te vervallen. Ook werd eerder de voorgestelde busroute van lijn 195 via de Sloterweg onwenselijk verklaard door de gemeente Haarlemmermeer. Hiermee werden problemen van hinder verplaatst (naar onder meer de Pa Verkuillaan). Het gevolg daarvan is dat het centrum nu niet meer per bus bereikbaar is.
De Vervoerregio Amsterdam wacht het huidige evaluatieproces af en neemt de uitslag van het onderzoek van XTNT mee in hun verdere overwegingen. Idealiter ziet de Vervoerregio dat lijn 195 via de Sloterweg zo spoedig mogelijk in ere wordt hersteld. Op die manier kan openbaar vervoer Badhoevedorp bereikbaar houden en de sociale functie vervullen voor reizigers zonder auto.
De Fietsersbond vindt dat het doorgaande fietsverkeer niet tot nauwelijks een rol speelt in het VSP. Dit is opmerkelijk omdat er veel mensen fietsen voor werk naar onder meer Schiphol Er zijn zorgen over de verkeersveiligheid voor fietsers. Op hoofdlijnen voldoet de inrichting wel, maar er zijn opvallend weinig vrijliggende fietspaden in Badhoevedorp. Wegen in het centrum zijn te smal voor al het verkeer dat zij moeten verwerken waarvan fietsers de dupe zijn (zo moet het fietsverkeer de belangrijkste bevoorradingsroute in het dorp delen met vrachtverkeer).
Bij de Sloterbrug is het gevaarlijk voor fietsers. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het gedrag van fietsers zelf als reactie op de autogerichte inrichting. Over de Sloterbrug is bij betrokken partijen onenigheid. Sommigen willen wel een extra parallelle brug, anderen niet. Er zou dan ook een forse ingreep op de fietsinfrastructuur in Badhoevedorp en Sloten nodig zijn. Deze extra brug komt er niet.
Een extra fietsbrug tussen de Kamerling Onneslaan naar het Anker met aansluiting op het bus- en tramnetwerk van de GVB zou de bottleneck voor fietsers bij de Sloterbrug verminderen.
Als belangrijkste veroorzakers van de verkeersproblemen voor fietsers in Badhoevedorp wordt de (oversteekbaarheid van de) (kam)structuur benoemd en het rijgedrag van automobilisten. Ook het doorgaand autoverkeer geeft een grotere druk op de infrastructuur.
Absolute prioriteit moet worden gegeven aan het autoluw maken van Badhoevedorp. Daarnaast moeten fietstellingen en maatregelen die daarop gebaseerd worden een veel belangrijkere rol krijgen in de toekomstige plannen. De Fietsersbond besluit het interview met op te merken dat Badhoevedorp geen doorfietsroute heeft, terwijl er hier wel behoefte aan is.
Een inventarisatie van enkele jaren terug van de fietsinfrastructuur is via en Google GMAP aangeboden.
Op basis van de uitkomsten uit de 3e kopgroep (zie kader), het VSP, gesprekken met de gemeente en het schouwen, heeft XTNT een vragenlijst opgesteld om bij bewoners op te halen hoe zij het verkeer in Badhoevedorp beleven. De vragenlijst kan ingevuld worden van 17 oktober t/m 10 november. Op 5 november organiseert de dorpsraad een inloopbijeenkomst in het Dorpshuis. Bewoners die het lastig vinden om de vragenlijst in te vullen of bijvoorbeeld geen computer hebben, kunnen hier terecht. De vragenlijst wordt op verschillende plekken onder de aandacht gebracht: alle inwoners hebben thuis een kaart ontvangen en daarnaast wordt er gecommuniceerd op social media, de lokale krant en via de dorpsraad.
De vragenlijst is als volgt opgebouwd:
1. Een aantal persoonlijke vragen, zoals woonwijk en leeftijd (het is niet verplicht om deze informatie te geven).
2. Een aantal vragen waarbij we vragen wat bewoners van de verkeersveiligheid, doorstroming en inrichting vinden op specifieke straten en kruispunten uit het Verkeersstructuurplan, zoals bijvoorbeeld de Sloterweg en de Burgemeester Amersfoordtlaan.
3. Ongeveer 20 stellingen over hoe bewoners het verkeer ervaren. De stellingen gaan onder andere over de doorstroming van het verkeer, snelheid, de inrichting van de straten, de hoeveelheid verkeer, fietsen, voetgangers en het openbaar vervoer.
4. Een open vraag om bewoners de gelegenheid te geven aanvullende opmerkingen te plaatsen die niet terug zijn gekomen in de vragen.
5. Een vraag of bewoners verder willen doorpraten over hun ervaringen via een telefonisch interview.
De derde kopgroep vond plaats op 25 september 2024. De planning van de hele tussenevaluatie werd toegelicht en daarna heeft XTNT de resultaten van het schouwen toegelicht en was er ruimte voor vragen vanuit de kopgroep. Veel kopgroep-leden herkenden de conclusies uit de schouw, maar er was ook nog wel twijfel of er voldoende is geschouwd. In ieder geval zal XTNT nog extra gaan schouwen op de kruising Pa Verkuijllaan – Burgemeester Amersfoordtlaan en de Akerdijk (richting Lijnden). Daarnaast kunnen kopgroepleden ter aanvulling via de mail eigen observaties en foto’s aanleveren.
In oktober en november zal het belevingsonderzoek onder bewoners worden uitgevoerd en met de kopgroep is nagedacht welke onderwerpen moeten terugkomen in de vragenlijst. De 5 belangrijkste onderwerpen die volgens de kopgroep terug moeten komen in de vragenlijst zijn:
De vierde kopgroep stond in het teken van de verkeersfoto: een feitelijk overzicht van hoe het verkeer er op dit moment (in 2024) uitziet in Badhoevedorp. We hebben gekeken naar:
Na de presentatie gingen we in drie kleinere groepen uiteen en kreeg iedereen de mogelijkheid om vragen te stellen of andere opmerkingen te maken. Alles wat in de kleinere groepjes is opgehaald staat in het document ‘’20241120 Verslag Kopgroep 4e bijeenkomst’’.
De verkeersfoto wordt toegelicht in hoofdstuk 3.
De verkeersfoto geeft een feitelijk overzicht van het verkeer in Badhoevedorp in 2024. De verkeersfoto is gemaakt op basis van verschillende data, zoals verkeerstellingen van de gemeente Badhoevedorp, data van navigatiedienst TomTom en data van verkeerskundig ICT-bureau VIA. In deze hoofdstuk lichten we binnenkort de verkeersfoto toe.
Figuur 28 laat zien waar het meeste verkeer in Badhoevedorp rijdt en hoeveel auto's daar gemiddeld per dag zijn.
Figuur 28. Aantal motorvoertuigen per etmaal
De gemeente Haarlemmermeer voert regelmatig verkeerstellingen uit. In figuur 29 zie je het aantal getelde voertuigen per dag op verschillende locaties. De route via de Pa Verkuijllaan is in 2024 een stuk drukker dan in 2014 en de route via de Oleanderlaan en Robert Kochstraat juist een stuk rustiger. Dat is waarschijnlijk een gevolg van de herinrichting van de Schipholweg en de Oleanderlaan in de tussenliggende periode.
Figuur 29. Aantal motorvoertuigen per dag (tellingen 2014 en 2024)
2014: 14500 motorvoertuigen/dag
2024: 7700 motorvoertuigen/dag
2014: 10200 motorvoertuigen/dag
2024: 4205 motorvoertuigen/dag
2014: 5400 motorvoertuigen/dag
2024: 5204 motorvoertuigen/dag
2014: Onbekend
2024: 5340 motorvoertuigen/dag
2014: 4200 motorvoertuigen/dag
2024: 3137 motorvoertuigen/dag
11.500 motorvoertuigen/dag
2024: 11.788 motorvoertuigen/dag
2014: 8800 motorvoertuigen/dag
2024: 6830 motorvoertuigen/dag
2014: 2800 motorvoertuigen/dag
2024: 3913 motorvoertuigen/dag
2014: 4800 motorvoertuigen/dag
2024: 7256 motorvoertuigen/dag
De figuren 30 t/m 32 laten zien waar het verkeer naar toe rijdt vanaf een bepaald punt (het blauwe balkje).
Figuur 30. Waar gaat het verkeer heen vanaf de Schipholweg t.h.v. de Oleanderlaan (Data TomTom Move, 1 mrt– 1 jun 2024)
Figuur 31. Waar gaat het verkeer heen vanaf de Schipholweg t.h.v. Pa Verkuijllaan (Data TomTom Move, 1 mrt– 1 jun 2024)
Figuur 32. Waar gaat het verkeer heen vanaf de Sloterbrug (Data TomTom Move, 1 mrt– 1 jun 2024)
Vooral op de Akerdijk, Nieuwemeerdijk en de Rijsvogelstraat wordt harder gereden dan toegestaan. Dit geldt ook voor delen van de Sloterweg en de Kamerlingh Onneslaan. Er zijn ook plekken, zoals bijvoorbeeld op grote delen van de Schipholweg, waar verkeer wel de toegestane snelheid rijdt (figuur 33).
Figuur 33. Waar wordt er te hard gereden? (Viastat, gemiddelde overschrijding juni 2024)
Ten noorden van de rotonde overschrijding van meer dan 10 km/u te hard. Ten zuiden van de rotonde toegestane snelheid. Van 1 tot 5 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Toegestane snelheid. Van 1 tot 5 km/u te hard.
Toegestane snelheid. Van 1 tot 5 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Overschrijding van meer dan 10 km/u te hard.
Overschrijding van meer dan 10 km/u te hard.
Overschrijding van meer dan 10 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Overschrijding van 5 tot 10 km/u te hard.
Toegestane snelheid. Van 1 tot 5 km/u te hard.
De figuren 34 en 35 geven clusters van geregistreerde ongevallen aan over de afgelopen drie jaar (2021, 2022 en 2023). Hoe groter de stip, hoe meer geregistreerde ongevallen op die locatie. Geregistreerde ongevallen zijn ongevallen die door de politie zijn vastgelegd. Ongelukken waar geen politie bij betrokken is, zijn hier niet opgenomen. Deze figuren laten dus niet het hele plaatje zien. Wel kunnen we zien waar zich knelpunten voordoen.
Figuur 34 laat zien waar er ongevallen met personenauto's waren tussen 2021 en 2023. Op sommige plekken, zoals de Kamerlingh Onneslaan, de Schipholweg, Akerdijk-Nieuwemeerdijk en Pa Verkuijllaan, zijn meer ongevallen dan op andere plekken in Badhoevedorp. Ook zijn er plekken waar 1 of 2 ongevallen hebben plaatsgevonden, zoals de Sloterweg, Oleanderlaan, Rijstvogelstraat en Zeemanlaan.
Plekken met veel (tussen de 3 en 5) ongevallen waren bijvoorbeeld:
Figuur 34. Clusters van geregistreerde ongevallen met personenauto’s (2021, 2022 en 2023)
Figuur 35 laat zien waar ongevallen met fietsers geregistreerd zijn tussen 2021 en 2023. Op de Kamerlingh Onneslaan en de Nieuwemeerdijk waren meerdere ongevallen waarbij een fietser betrokken was. Op andere plekken in Badhoevedorp waren ook ongevallen, alleen veel minder. Zo was er een ongeval op de Zeemanlaan (vlakbij Albert Heijn supermarkt), Burgemeester Amersfoordtlaan (vlakbij de Oranje-Nassau school), de kruising Keizersweg-Snelliuslaan, de kruising Anemoonpad - Oleanderlaan en de kruising Melbournestraat - Amsterdamse Baan.
Figuur 35. Clusters van geregistreerde ongevallen met fietsers (2021, 2022 en 2023)
Als we willen weten hoe het verkeer in Badhoevedorp doorstroomt, kijken we naar cijfers die aangeven hoeveel vertraging er op bepaalde wegen optreedt. Vertragingen treden vooral op bij de Schipholweg, de Zeemanlaan en rondom de Sloterbrug op de Akerdijk en Burgemeester Amersfoordtlaan (figuur 36).
Figuur 36. Oponthoud in vergelijking met de gemiddelde snelheid en duur van het traject (juni 2024)
Op figuur 37 staan de buslijnen die in en langs Badhoevedorp rijden. De route van de 192 loopt officieel via de Robert Kochstraat (zoals op het kaartje), maar door omstandigheden rijdt deze om via de Schipholweg. De maximaal acceptabele loopafstand naar een normale bushalte is in Nederland 400 meter (paarse cirkels). Voor een R-net halte is dit 800 meter (rode cirkels). Een deel van Badhoevedorp heeft daarmee een goede toegang tot het openbaar vervoer, maar er zijn ook grote delen die geen acceptabele toegang hebben tot het openbaar vervoer.
Figuur 37. Openbaar vervoer in Badhoevedorp per 15-12-2024
Er zijn diverse fietsroutes die in en rondom Badhoevedorp liggen. Op figuur 38 zie je in rood de hoofdfietsroutes van Badhoevedorp. De rode stippellijnen zijn fietsroutes die nog worden aangelegd, zoals delen van het lint. Het lint zal tot 2030 in fases worden aangelegd.
In paars is de regionale doorfietsroute te zien die in Badhoevedorp via de Schipholweg loopt. In groen zijn enkele recreatieve fietsroutes te zien.
Het Lint zal ook voor voetgangers een belangrijke verbinding worden tussen de verschillende voorzieningen in Badhoevedorp. Denk bijvoorbeeld aan scholen, buurthuizen, sportverenigingen, winkelvoorzieningen en diverse andere locaties
Rechts figuur 38. Fietsnetwerk Badhoevedorp
Wil je op de hoogte blijven van Verkeer in Badhoevedorp? Vul dan je e-mailadres in.