Spring naar inhoud

Groeidocument

Om tot een goed advies te komen over het verkeer in Badhoevedorp nemen we een aantal stappen. In dit document houden we bij welke stappen we nemen, omschrijven we wat de resultaten zijn van die stappen en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn. Alle opgehaalde en opgedane kennis wordt gebundeld in het groeidocument zodat het proces stapsgewijs is terug te lezen. Naar mate het proces vordert groeit het document mee. Dit document biedt een verantwoording voor het doorlopen proces en de uiteindelijke tussenevaluatie van het verkeersstructuurplan Badhoevedorp 2020.

Stappen

1.  Opstarten

1a) Schouwen

1b) Interviews

2. Belevingsonderzoek

Dit groeidocument vullen we later aan met de volgende stappen:

3. Verkeersfoto 2024

4. Confrontatie verkeerskundige analyse en belevingsonderzoek

5. Verkeersfoto 2030: bepalen of aanpassingen VSP nodig zijn

6. Aanvullingen en/of aanpassingen VSP

1. Opstarten

De eerste stap stond in het teken van enerzijds kennismaken en anderzijds inventariseren. De kopgroepleden, de gemeente Haarlemmermeer en adviesbureau XTNT maakten kennis met elkaar.

Kopgroepen

De kopgroep kwam voor het eerst bij elkaar op 15 mei 2024. In deze bijeenkomst werd geïnventariseerd wat men vindt van het verkeer in Badhoevedorp. De thema’s die centraal staan zijn: autoverkeer, vrachtverkeer, fietsverkeer, openbaar vervoer, inrichting en gedrag. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste (aandachts-)punten en deze is tijdens de kopgroep 2 op 26 juni 2024 verder aangevuld. Een aantal aanvullingen die werden gedaan: men houdt zicht niet aan 30 km/h, bewoners ervaren huftergedrag bij automobilisten, ook fietsers vertonen ongewenst gedrag, de huidige KAM-structuur onderbreekt de fietsverbindingen, huidige bus routes gaan niets langs belangrijke functies in het dorp en als de A9 volstaat is er veel sluipverkeer in het dorp. Alle input is door de gemeente na afloop gebundeld en gedeeld met de kopgroep. De kopgroepleden konden hierop reageren tot 22 juli. Tijdens de 2e bijeenkomst was adviesbureau XTNT ook aanwezig: XTNT heeft zichzelf voorgesteld en toegelicht welke stappen zij zullen nemen tijdens de tussenevaluatie.

Extern adviesbureau

Adviesbureau XTNT is op 25 juni 2024 gestart; XTNT is aangesteld om de tussenevaluatie te begeleiden. XTNT heeft kennis gemaakt met zowel het kernteam als de kopgroep en heeft zich verdiept in het VSP, maatregelen die tot nu zijn genomen, eerdere verkeerstellingen en andere belangrijke beleidsstukken om zo een eerste beeld te krijgen van de omgeving en de opgave. Daarnaast heeft XTNT in overleg met de gemeente en met de input van de kopgroep bepaald op welke plekken zij zullen gaan schouwen (stap 2a).

2.a) Schouwen

Om Badhoevedorp goed te leren kennen en te zien hoe het verkeer eruitziet is adviesbureau XTNT gaan schouwen. Tijdens het schouwen kijken we naar de inrichting van de weg én het gedrag van verkeersdeelnemers.

  • Uitgevoerd door Gerard Tertoolen (verkeerspsycholoog), Annemieke Putters (projectleider), Jelmer van Herpen (verkeerskundige) en Max van Klink (junior adviseur)
  • Woensdagochtend 10 juli 2024 (8.00-10.00): zonnig, later meer bewolkt
  • Maandagmiddag 15 juli 2024 (14:30-18:00): overwegend zonnig

Algemene bevindingen schouw

  • Het verkeersnetwerk functioneert op hoofdlijnen naar behoren. Dat betekent dat verkeer op het eerste gezicht op een gestructureerde manier zijn weg lijkt te vinden door Badhoevedorp.
  • Het valt op dat op veel wegen in Badhoevedorp verschillende verkeersdeelnemers (auto’s, vrachtverkeer, bussen, en (elektrische) fietsen) de soms beperkte ruimte met elkaar delen. Dat hoeft geen probleem te zijn, het is immers zelfs een kenmerk van erftoegangswegen, maar kan er wel voor zorgen dat de verkeersveiligheid onder druk komt te staan als verkeersintensiteiten toenemen.
  • Het wegdek is op meerdere plaatsten in (zeer) slechte staat en aan vervanging toe; er zit gras tussen tegels en delen van het wegdek en trottoirs zijn verzakt.
  • Er zijn diverse bouwprojecten aan de gang in Badhoevedorp als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Quatrebras. De verkeersstructuur is op die locaties nog niet definitief en zal in de toekomst nog aangepast worden. Het gaat hier om tijdelijke situaties, die niet thuishoren in de tussenevaluatie van het VSP, maar wel de gemoederen van bewoners en leden van de kopgroep mede kunnen bepalen.

Bevindingen: Kruising Zeemanlaan-Sloterweg-Burgemeester Amersfoordtlaan (ochtend + middag)

  • Inrichting van de kruising: Het betreft hier een inrichting met een VRI én een plateau én een voorrangsregeling. Wat ons opvalt:
    • De opstelstroken voor automobilisten zijn over het algemeen smal, rekening houdend met de aanwezigheid van fietsers en bromfietsers.
    • Voor fietsers en bromfietsers staan kleine wachtpaaltjes om de verkeerslichten te bedienen (figuur 1).
    • Gevaarlijke situaties ontstaan als (brom)fietsers linksaf willen slaan op het kruispunt, omdat automobilisten met een andere rijrichting geen ruimte laten voor afslaande (brom)fietsers.
    • Door relatief hoge begroeiing op aangrenzende percelen is het zicht vanuit en op de Burgemeester Amersfoordtlaan beperkt. Op de Burgemeester Amersfoordtlaan ter hoogte van de uitrit van de Reigerstraat is kruismarkering aangebracht om stilstaan op deze plek tegen te gaan. Dit wordt veelvuldig genegeerd door automobilisten; auto’s sluiten aan in de wachtrij voor het verkeerslicht (figuur 2).
    • Het zebrapad wat zich, net na de kruising met de Sloterweg – Zeemanlaan, op de Burgemeester Amersfoordtlaan bevindt, valt onvoldoende op. Het is de vraag wat de functie is van dit zebrapad, vlak na de kruising (zie figuur 4).
    • De Burgemeester Amersfoordtlaan is een statige laan met aan weerszijden hoge bomen. Vanuit de Zeemanlaan gezien zorgen de bomen ervoor dat de weg wat donker oogt en smal aanvoelt (figuur 3). Op de Burgemeester Amersfoordtlaan kan dit zorgen voor een onveilig gevoel. Door de aanwezigheid van fietsstroken, voelt de weg ook smaller aan dan dat zij in werkelijkheid is.
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers:
    • Er wordt hier door een enkele automobilist en door veel fietsers door rood gereden.
    • Echt opvallend was dat veel fietsers het opstellen voor de kruising mijden door ruim ervoor af te stappen en te voet verder te gaan of (vooral) door over het trottoir te fietsen. Fietsers op de Sloterweg doen dit zeer frequent. Soms doet men dit om daarna bij de verkeerslichten als voetgangers over te steken; soms om verderop het trottoir al fietsend te verlaten en de route over de weg te vervolgen. Dit gedrag kan versterkt worden doordat op de Sloterweg (richting Schipholweg) fietssuggestiestroken ontbreken, die op de andere drie takken van de kruising wel aanwezig zijn.
  • Effect op het netwerk: De kruising verwerkt relatief veel verkeer, zowel doorgaand autoverkeer als vracht- en fietsverkeer. De verkeerslichten reguleren het verkeer, maar hierdoor ontstaat er relatief snel veel terugslag op alle wegen doordat de verkeerslichten een korte doorlooptijd hebben.
Figuur 1: Krap voor fietsers om op te stellen voor het verkeerslicht en aparte wachtpaal.

Figuur 1: Krap voor fietsers om op te stellen voor het verkeerslicht en aparte wachtpaal.

Figuur 2: markering (kruis) op weg bij uitrit Reigerstraat wordt genegeerd

Figuur 2: markering (kruis) op weg bij uitrit Reigerstraat wordt genegeerd

Figuur 3 (L). Vanuit de Zeemanlaan gezien oogt de Burgemeester Amersfoordtlaan donker en smal.

Figuur 3 (L). Vanuit de Zeemanlaan gezien oogt de Burgemeester Amersfoordtlaan donker en smal.

Figuur 4 (R). Het zebrapad met een merkwaardige ligging.

Figuur 4 (R). Het zebrapad met een merkwaardige ligging. 

Bevindingen: Burgemeester Amersfoordtlaan - Basisschool Oranje-Nassau (ochtend)

  • Inrichting: Aan de Burgemeester Amersfoordtlaan is de bassischool Oranje-Nassau gelegen. De Burgemeester Amersfoordtlaan is een 50 km/uur weg, wat maakt dat het verkeer langs de school op gevoelsmatig hoge snelheid voorbijkomt, terwijl kinderen rijdend op de fietsstrook proberen af te stappen om vervolgens verder te lopen op het trottoir richting de fietsenstalling. Voor voetgangers is een verkeerslicht geplaatst ter hoogte van de entree. Dit verkeerslicht laat voetgangers lang wachten en staat daarnaast slechts kort op groen (figuur 6). Ook op dit gedeelte van de Burgemeester Amersfoordtlaan oogt de weg smal door de hoge bomen aan weerszijden. De bomen maken het daarnaast donker. Het wegdek is in slechte staat, het asfalt vertoont scheuren en barsten, waar een smalle fietsband makkelijk in klem komt te zitten met een mogelijke val tot gevolg.
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: Hoewel er veel scholieren lopend of fietsend naar school gaan of worden gebracht. zijn er ook veel ouders/verzorgers die kinderen met de auto naar school brengen en voor oponthoud zorgen. Zij rijden opritten in, parkeren kortstondig op de stoep, of rijden de aangelegen wijk in opzoek naar een parkeerplaats. Hierbij belemmeren zij soms doorgaand verkeer of zorgen ervoor dat ander verkeer gevaarlijke manoeuvres moet uitvoeren (figuur 5). Fietsers op de Burgemeester Amersfoordtlaan worden regelmatig ingehaald door autoverkeer. De weg is breed genoeg voor dit soort manoeuvres, dus het zou geen probleem hoeven te zijn. Tijdens de schouw is echter enkele keren waargenomen dat dit soort inhaalmanoeuvres worden gemaakt terwijl er ook tegemoetkomend verkeer op de Burgmeester Amersfoordtlaan rijdt. Auto’s versnellen dan extra om toch op tijd in te halen en daardoor nemen snelheden op de weg toe. Buiten de schooltijden om zijn deze gedragingen niet opgemerkt en is het verkeersbeeld rustiger.
  • Effect op het netwerk: Tijdens de spits is het druk rondom de school, met lange terugslag voor de verkeerslichten, een wirwar van fietsende kinderen met of zonder ouder/verzorger (zie figuur 7). Buiten schooltijden zijn de verkeerslichten vrijwel constant groen voor het verkeer op de Burgemeester Amersfoordtlaan en dan is er geen terugslaand effect.
Figuur 5 (L). Het snel afzetten van kinderen nabij de entree van bassischool Oranje-Nassau gaat gepaard met het blokkeren van uitritten en straten.

Figuur 5 (L). Het snel afzetten van kinderen nabij de entree van bassischool Oranje-Nassau gaat gepaard met het blokkeren van uitritten en straten.

Figuur 6 (R1). Het verkeerslicht voor de entree van de basisschool. De wachttijd voor voetgangers is opvallend.

Figuur 6 (R1). Het verkeerslicht voor de entree van de basisschool. De wachttijd voor voetgangers is opvallend.

Figuur 7 (R2). Drukte bij het schoolplein.

Figuur 7 (R2). Drukte bij het schoolplein.

Bevindingen: Plesmanlaan (ochtend)

  • Inrichting:
    • De Plesmanlaan, het vervolg van de Rijstvogelstraat, heeft niet de functie van doorgaande weg zoals de andere straten die zijn opgenomen in de kamstructuur. Desondanks vormen beide wegen wel een verbinding tussen de Nieuwemeerdijk en de Schipholweg door de aansluiting op de Pa Verkuijllaan. De inrichting van de Rijstvogelstraat en Plesmanlaan past daardoor niet bij hun functie.
    • De schoolzone van de Dr. Plesmanschool begint ver voor de school zelf en verliest daardoor zijn effect bij de school. Ook hier valt de staat van de infrastructuur op, zowel het wegdek als het trottoir hebben achterstallig onderhoud.

Bevindingen: Schipholweg – ter hoogte Pa Verkuijllaan (ochtend)

  • Inrichting:
    • De kruising van de Schipholweg en de Pa Verkuijllaan is overzichtelijk ingericht met een brede middenberm en twee rijstroken voor uitgaand verkeer richting Haarlem of Schiphol en ingaand verkeer richting Badhoevedorp.
    • De fietsenstallingen bij de bushaltes zijn vol en tonen daarmee een goed benutte OV-busverbinding aan.
    • Fietsers moeten afstappen aan de zijde Badhoevedorp, de fiets stallen, om daarna lopend de bushalte aan de overzijde te bereiken.

Bevindingen: Schipholweg – ter hoogte Sloterweg (ochtend)

  • Inrichting:
    • De Sloterweg, bij de kruising met de Schipholweg, heeft te weinig opstelplaatsen voor voertuigen. Bij rood licht is er flinke terugslag.
    • Bij de Sloterweg is opgemerkt dat deze weg ook door fietsers wordt gebruikt, de inrichting van de weg faciliteert deze vorm van mobiliteit niet, dit komt door het ontbreken van duidelijke fietsstroken.
    • De oversteekeilanden voor voetgangers zijn smal en hebben weinig opstelruimte voor minder invaliden (zie figuur 8).
  • Effect op het netwerk:
    • Het verkeer op de Sloterweg ondervindt een relatief grote terugslag bij de verkeerslichten. De terugslag is zodanig dat veel verkeer meer dan éénmaal een groentijd moet wachten om door de verkeerslichten te komen alvorens de Schipholweg te bereiken. De terugslag heeft effect op het netwerk, de rij auto’s staat tijdens de spits voorbij de kruising met Keplerstraat tijdens de spits.

Bevindingen: Sloterweg – ter hoogte Keplerstraat (ochtend + middag)

  • Inrichting:
    • De Sloterweg lijkt tijdens de schouw het meeste verkeer te verwerken. Hoewel de doorgaande route via de Sloterweg de Keplerstraat volgt, lijkt er een tegenstrijdigheid tussen bedoeling (toegeschreven functie in verkeerscirculatieplan) en praktijk. Het advies voor doorgaand verkeer om via de Keplerstraat te rijden wordt niet door alle automobilisten opgevolgd, deels omdat zij bestemmingsverkeer zullen zijn, deels omdat het logischer voelt om rechtdoor te blijven rijden op de Sloterweg (figuur 9).
    • De splitsing van de Sloterweg naar de Keplerstraat komt niet netjes over. De bestrating verandert bij de splitsing: asfalt bij de Keplerstraat, straatstenen bij de Sloterweg.
    • Op de Sloterweg, richting de Schipholweg, zijn haaientanden aangebracht om verkeer uit de Keplerstraat voorrang te geven. Deze haaientanden komen na de drempel en vallen daardoor later op. Op de straat zijn slechts vier haaientanden gemarkeerd, dat is vreemd omdat zo niet de volledige rijstrook wordt voorzien van haaientanden (figuur 10).
  • Verder op de Sloterweg, bij het passeren van het voormalige A9 tracé, wordt het einde – begin van de 30 km/uur zone aangegeven. Tijdens de schouw was niet waar te nemen dat automobilisten daadwerkelijk hun snelheid bij het passeren van de zone 30 km/uur zone verlagen of verhogen. Dat kan mede te maken hebben met de inrichting van de weg; er isgeen fysiek onderscheidt (wegbreedte, weginrichting en/of andere aspecten) om te duiden dat men hier een andere snelheidszone inrijdt. In deze zin is de zone op deze locatie onduidelijk (figuren 11 en 12).
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: Automobilisten vanuit de Sloterweg in de richting van de Schipholweg aarzelen bij de haaientanden die ter hoogte van de Keplerstraat zijn aangebracht. De voorrang wordt niet altijd verleent aan verkeer komend vanaf de Keplerstraat. Sommige automobilisten kiezen ervoor om aan te sluiten in de rij (wachtend op de VRI Schipholweg), maar komen stil te staan op het kruispunt en hinderen het verkeer uit de Keplerstraat. Doordat de Keplerstraat en Zeemanlaan als doorgaande verkeerroute staan aangegeven komt er ook vrachtverkeer vanaf de Keplerstraat uit op de Sloterweg. De draaicirkel die vrachtwagens moeten maken, hindert het tegemoetkomend verkeer vanaf de Schipholweg.
  • Effect op het netwerk: Het verkeerslicht op het einde van de Sloterweg, op de kruising met de Schipholweg, staat vaak voor langere tijd op rood. Dit veroorzaakt veel terugslag, waarbij het verkeer niet altijd de Keplerstraat, waarvoor eigenlijk voorrang moet worden verleend, vrijhoudt.
Figuur 8 (L). Kruising Sloterweg – Schipholweg met klein oversteekeilanden.

Figuur 8 (L). Kruising Sloterweg – Schipholweg met klein oversteekeiland.
 

Figuur 9 (R). De afslag naar de Keplerstraat voor doorgaand verkeer vanaf de Sloterweg – Schipholweg

Figuur 9 (R). De afslag naar de Keplerstraat voor doorgaand verkeer vanaf de Sloterweg – Schipholweg

Figuur 10 (O). Bij terugslag vanaf de Schipholweg wordt niet altijd voorrang verleend aan verkeer afkomstig uit de Keplerstraat. Hier is het geringe aantal haaientanden goed waarneembaar.

Figuur 10 (O). Bij terugslag vanaf de Schipholweg wordt niet altijd voorrang verleend aan verkeer afkomstig uit de Keplerstraat. Hier is het geringe aantal haaientanden goed waarneembaar.

Figuur 11. In de Sloterweg is een 30 km/uur zone aangegeven, zonder visuele kenmerken die hierop duiden.

Figuur 11. In de Sloterweg is een 30 km/uur zone aangegeven, zonder visuele kenmerken die hierop duiden.

Figuur 12. In de Sloterweg is een 30 km/uur zone aangegeven, zonder visuele kenmerken die hierop duiden.

Figuur 12. In de Sloterweg is een 30 km/uur zone aangegeven, zonder visuele kenmerken die hierop duiden.

Bevindingen: Kruising Sloterweg – Akerdijk & Nieuwemeerdijk (ochtend)

  • Inrichting van de situatie: De kruising van de Sloterweg op de Akerdijk en Nieuwemeerdijk is door deelnemers bij de tweede kopgroep bijeenkomst gemarkeerd als vervelend kruispunt. Afslaand verkeer vanuit de Sloterweg naar de Akerdijk moet wachten op recht doorgaand verkeer en afslaand verkeer vanaf de Nieuwemeerdijk in de richting van de Sloterweg; dit heeft geen negatieve invloed op de verkeerssituatie (figuur 13).

Bevindingen: Nieuwemeerdijk en Akerdijk (ochtend + middag)

  • Inrichting van de situatie: Op diverse plekken zijn voor/en of na de chicanes, bloembakken geplaatst op het trottoir. Deze bloembakken zijn in enkele gevallen voorzien van het 30 km/uur sticker of ‘denk aan onze kinderen’ sticker (figuren 14, 15 en 16). Het gaat om private initiatieven en komt dus voort uit zorgen van omwonenden. Op zowel de Nieuwemeerdijk als de Akerdijk zijn veel verschillende verkeersdeelnemers: automobilisten, (elektrische) fietsers en racefietsers. Vanwege het smalle profiel zitten deze verkeersdeelnemers elkaar geregeld in de weg.
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: De chicanes verminderen de snelheid bij de meeste automobilisten, andere automobilisten lijken hun snelheid juist te verhogen.

Bevindingen: Sloterbrug (ochtend + middag)

  • Inrichting van de situatie: Bij de Sloterbrug komt het meeste verkeer vanaf de Nieuwemeerdijk; veel minder verkeer gaat in tegenovergestelde richting (figuur 17). Dit is in overeenstemming met de doorstroomfunctie van de Burgemeester Amersfoordtlaan. Gemotoriseerd verkeer uit de richting van Sloten, heeft moeite met de scherpe bocht naar de Burgemeester Amersfoordtlaan; zeker het vrachtverkeer (figuur 18). Aan de waterzijde houdt het trottoir plotseling op, een olifantenpaadje toont aan dat voetgangers een eigen route kiezen waar geen trottoir meer is (figuur 19). Op meerdere plekken in Badhoevedorp, zo ook bij de Sloterbrug, viel de slechte staat van het wegdek op (figuur 20).
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: Fietsers die vanaf de Burgemeester Amersfoordtlaan komen, kunnen niet oversteken bij de verkeerslichten voor het autoverkeer, maar moeten doorrijden tot de verkeerslichten voorbij de brug. Tijdens de schouw sneden veel fietsers de route af door illegaal vóór de brug al over te steken, waarmee ze ook het verkeerslicht omzeilen. Fietsers die vanaf de Sloterbrug komen en linksaf de Nieuwemeerdijk op moeten, moeten eerst rechts afslaan om over te steken, om vervolgens links af te slaan. Meerdere fietsers slaan dit over en slaan vanaf de Sloterbrug direct diagonaal de weg over.
  • Effect op het netwerk: Er komt geregeld terugslag voor bij verkeer uit de richting van Sloten, Nieuwemeerdijk en de Burgemeester Amersfoordtlaan. Het verkeer uit de twee laatstgenoemde wegen komt samen vóór de Sloterbrug, waarbij opnieuw een verkeerslicht is geplaatst. Wanneer de brug open is of wanneer tegemoetkomend verkeer afslaat richting Sloten ontstaat er wel terugslag.
Figuur 13. Kruising Sloterweg en Akerdijk – Nieuwemeerdijk.

Figuur 13. Kruising Sloterweg en Akerdijk – Nieuwemeerdijk.

Figuren 14, 15 en 16. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.

Figuur 14. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.  

Figuur 15. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.

Figuur 15. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.  

Figuur 16. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.

Figuur 16. Ondanks de aanwezigheid van de chicane, of ter aanvulling, staan er bloembakken om automobilisten te wijzen op de eigen snelheid en de aanwezigheid van kinderen.  

Figuur 17 (L). Sloterbrug – Burgemeester Amersfoordtlaan – Nieuwemeerdijk. De terugslag als gevolg van de verkeerslichten is soms lang.

Figuur 17 (L). Sloterbrug – Burgemeester Amersfoordtlaan – Nieuwemeerdijk. De terugslag als gevolg van de verkeerslichten is soms lang.

Figuur 18 (R). Bij het nemen van de bocht vanaf Sloten hebben (vracht)auto’s moeite met de draai.

Figuur 18 (R). Bij het nemen van de bocht vanaf Sloten hebben (vracht)auto’s moeite met de draai.

Figuur 19 (L). Het trottoir houdt plots op, het olifantenpaadje laat zien dat voetgangers de eigen weg vervolgens bepalen.

Figuur 19 (L). Het trottoir houdt plots op, het olifantenpaadje laat zien dat voetgangers de eigen weg vervolgens bepalen.

Figuur 20 (R). Scheuren – barsten in het wegdek. slecht onderhoud.

Figuur 20 (R). Scheuren – barsten in het wegdek. slecht onderhoud.

Bevindingen: Kamerlingh Onneslaan (middag)

  • Inrichting van de straat: De straat oogt redelijk rustig en overzichtelijk; tussen de Zeemanlaan en Einsteinlaan zijn er veel uitritten van woningen. In veel gevallen worden ook auto’s geparkeerd op de uitritten tussen de rijbaan en het trottoir (figuur 21). Dit lijkt te worden gedoogd gezien de frequentie waarin dit gebeurd. Tussen de Zeemanlaan en de Robert Kochstraat is het wegdek op meerdere plekken ernstig verzakt (figuur 22).
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: De verkeersintensiteiten op de weg zijn laag en het aantal potentiële conflicten daarmee ook. Wel is de maximumsnelheid op deze weg 50 km/u, wat hier door veel weggebruikers niet gereden wordt. Er wordt op het eerste oog juist rustiger gereden.
Figuur 21 - Parkerende auto’s met uitritten op Kamerlingh Onneslaan.

Figuur 21 (L). Parkerende auto’s met uitritten op Kamerlingh Onneslaan.

Figuur 22 - Verzakking op Kamerlingh Onneslaan.

Figuur 22 (R). Verzakking op Kamerlingh Onneslaan.

Bevindingen: Kruising Kamerlingh Onneslaan en Zeemanlaan (middag)

  • Inrichting van de situatie: Het kruispunt verwerkt het doorgaande verkeer van de Kamerlingh Onneslaan naar de Zeemanlaan. Het gebruik van verschillende en hergebruikte straatstenen zorgt voor een rommelige situatie, lijnen zijn niet duidelijk waarneembaar waardoor de doorgaande route niet is op te maken voor weggebruikers (figuur 25). De middeneilanden voor de fietsers zijn erg krap en smal. De oversteken voor voetgangers zijn onduidelijk en niet goed aangegeven. Het waarschuwingsbord voor voetgangers net na de kruising op de Zeemanlaan komt te laat. Er ontbreekt een middenstreep op het tweerichtingsfietspad vanaf de kruising naar de Kamerling Onneslaan waardoor het onduidelijk is voor fietsers dat het een tweerichtingsfietspad is (figuur 24).
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: Het kruispunt oogt erg onoverzichtelijk voor fietsers. Fietsers die vanaf de Zeemanlaan komen en linksaf naar de Kamerlingh Onneslaan willen, moeten een erg scherpe bocht nemen om links af te slaan naar het tweerichtingsfietspad (groene lijn figuur 25). De meeste fietsers doen dit niet: zij steken schuin de weg over of fietsen tegen het verkeer in om op het tweerichtingsfietspad uit te komen (figuur 24, rode lijn figuur 25). Fietsers die vanaf de Kamerlingh Onneslaan rechtdoor willen, gebruiken het daarvoor bestemde fietspad ook niet. De kruising wordt schuin (over de autoweg) overgestoken naar het tweerichtingsfietspad.
Figuur 23 - Middenstreep op het tweerichtingsfietspad Kamerlingh Onneslaan ontbreekt

Figuur 23 (L). Middenstreep op het tweerichtingsfietspad Kamerlingh Onneslaan ontbreekt.

Figuur 24 - Fietsers nemen een alternatieve route vanaf de Zeemanlaan naar de Kamerlingh Onneslaan

Figuur 24 (M). Fietsers nemen een alternatieve route vanaf de Zeemanlaan naar de Kamerlingh Onneslaan.

Figuur 25 - Fietsers nemen een alternatieve route vanaf de Zeemanlaan naar de Kamerlingh Onneslaan + gebruik van verschillende materialen in de straat.

Figuur 25 (R). Fietsers nemen een alternatieve route vanaf de Zeemanlaan naar de Kamerlingh Onneslaan + gebruik van verschillende materialen in de straat.

Bevindingen: Zeemanlaan ter hoogte van de Albert Heijn (middag)

  • Inrichting van de situatie: De weg is hier relatief breed en voorzien van fietssuggestiestroken. Omdat er in dit gebied een aantal winkels te vinden zijn, is het een belangrijke bestemmingslocatie. Dat zorgt voor veel afslaand verkeer en zorgt er tevens voor dat verkeer vaak moet stoppen voor voetgangers op het zebrapad.
  • Gedrag van de verkeersdeelnemers: Er rijdt een mix van auto’s, vrachtverkeer en fietsers op de Zeemanlaan. Door de diverse inritten bij de parkeerplaatsen rondom de winkels moet doorgaand verkeer vaak stoppen om auto’s uit een inrit ruimte te bieden om op de laan te draaien. 50 km/h voelt voor deze weg daarmee hard aan. Deze snelheid wordt dan ook door bijna geen automobilist gereden, de gemiddelde snelheid ligt lager.

Bevindingen: Pa Verkuijllaan – ter hoogte Adelaarstraat (ochtend)

Op het moment van de schouw werden de werkzaamheden opgemerkt, waarbij het verkeer een flauwe bocht maakt en de Adelaarstraat is afgesloten. Ingegeven door de situatie ter plekke, met een goede verkeersafhandeling, is besloten deze locatie over te slaan voor de schouwrapportage.  

1b.) Interviews

Naast de input van bewoners, die we krijgen via de kopgroep en het belevingsonderzoek, is het ook waardevol om de input van een aantal belangrijke stakeholders op te halen. XTNT heeft daarom een aantal partijen geïnterviewd en de belangrijkste punten van deze interviews vatten we hier samen.  

Interview Team Handhaving Haarlemmermeer (gesproken met coördinator Handhaving en Toezicht)

Team Handhaving heeft meerdere zorgen omtrent de verkeerssituatie in Badhoevedorp. Eén van de toegangswegen tot het dorp, de Oleanderlaan en Robert Kochstraat is afgewaardeerd van 80km/u naar 30km/u maar is niet rustiger geworden; dit komt door de woningen en geparkeerde auto’s. Maakt dit de straten nog wel geschikt als toegangsweg? Andere punten van zorg is het inrijverbod op de Sloterweg, de spitsafsluiting op de Nieuwemeerdijk en de toekomstige situatie op de Zeemanlaan na voorgenomen realisatie van de knip. De parkeerdruk, met name in de weekenden als gevolg van voetbalwedstrijden, is terugkerend onderwerp van klachten bij bewoners in het oude deel van Badhoevedorp die het team ontvangt.

Het team ziet absolute prioriteit in het verduidelijken van de verkeerssituatie in het centrum, ook de overlast van sluipverkeer op de Akkerdijk en Nieuwemeerdijk zou moeten worden aangepakt. Bij oplossingen moet worden stilgestaan bij praktische uitvoerbaarheid, zowel in verkeerskundig opzicht als slimme inzet capaciteit. De inzet van handhavers mag niet het doel zijn, zij zijn het sluitstuk van een deugdelijke maatregel die in de praktijk moet werken. Voor het vervolg van het evaluatieproces wijst het team Handhaving op het belang van inzicht op knelpunten binnen Badhoevedorp. Wanneer maatregelen of verbeteringen voor het nieuwe VSP worden gemaakt moet men bedacht zijn op de inzet die sommige maatregelen kunnen vragen van team Handhaving. Denk aan parkeerverbod of inrijverboden. Bedenk bij elke maatregel hoeveel fte handhaving dat kost, gebruik een norm. Advies voor de kopgroep is om te komen tot goed doordachte maatregelen, gestoeld op de praktijk en niet enkel op analyse uit verkeersmodellen.

Interview ondernemersvereniging – BusinessclubBadhoevedorp (gesproken met eigenaar data-telecombedrijf)

De Sloterbrug vervult een belangrijke rol in de ontsluiting van het dorp (mede voor zwaar verkeer). Door de afstelling van de verkeerslichten bij de Sloterbrug moet het verkeer onnodig lang wachten. Dit zorgt voor minder economisch belangrijk verkeer uit Amsterdam. Bedrijven kunnen het door beperkte bereikbaarheid moeilijk krijgen.

De bereikbaarheid met de auto en vrachtauto staat centraal, maar fiets en ov zijn ook belangrijk (onder andere voor toeristen). Tram, nachtbus en deelscooters uit Amsterdam lopen niet door tot Badhoevedorp, wat de isolatie vergroot. Op korte termijn moeten al verbeteringen uitgevoerd worden. Ondernemers moeten meer betrokken worden bij de grote veranderingen. Er worden twijfels geuit bij de gebruikte verkeersmodellen. De realisatie van het Lint is positief.

Ondernemers/bedrijven en bewoners hebben een gemeenschappelijk belang. Een gevarieerd aanbod in winkels en werkgelegenheid en multimodale bereikbaarheid zorgen voor een levendig dorp. Bereikbaarheid met de auto sluit veiligheid en fietsvriendelijke inrichting niet uit. De (aansluitingen op de) kamstructuur en 30km/u regime zijn niet logisch. Deze inrichting zorgt voor meer onveiligheid dan het inrichten als 50-km straat met overzichtelijke voorrangssituaties. In het bijzonder worden genoemd de Nieuwemeerdijk. Akerdijk en Sloterbrug. Veel straten zijn te smal.

Het opwerpen van een knip in het centrum op de Zeemanlaan (of andere plaatsen) is zeer onwenselijk en een onnodige maatregel. Een idee is om tussen de Van der Waalstraat en Sloterweg een 30-km zone met een dorpse uitstraling in te richten. Neem de nieuwe wijk Quatrebras qua straat en groen als voorbeeld voor veel meer wijken.

Interview Vervoerregio Amsterdam (VRA) (gesproken met concessiemanager)

Samen met gemeente Haarlemmermeer en Connexxion wordt het OV vormgegeven in Badhoevedorp. Dit gebeurt in de zogeheten concessie (een contract tussen Vervoerregio Amsterdam en vervoerder). De samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam heeft onder andere geleid tot de goed gebruikte HOV-buslijn 356 via de Schipholweg. Er wordt goed gebruik gemaakt van de buslijnen over de Schipholweg. Wat betreft het busvervoer door het dorp is men minder tevreden.

De afgelopen jaren is Connexxion door gemeentelijk beleid genoodzaakt geweest om de busroutes te wijzigen. Zo is de Robert Kochstraat ontoegankelijk gemaakt voor normale (grote) bussen waardoor lijn 192 niet meer door Badhoevedorp kan rijden. Gemeente Haarlemmermeer heeft aangeven de straat niet aan te passen. Vanaf mei 2025 komt daarom lijn 192 te vervallen. Ook werd eerder de voorgestelde busroute van lijn 195 via de Sloterweg onwenselijk verklaard door de gemeente Haarlemmermeer. Hiermee werden problemen van hinder verplaatst (naar onder meer de Pa Verkuillaan). Het gevolg daarvan is dat het centrum nu niet meer per bus bereikbaar is.

De Vervoerregio Amsterdam wacht het huidige evaluatieproces af en neemt de uitslag van het onderzoek van XTNT mee in hun verdere overwegingen. Idealiter ziet de Vervoerregio dat lijn 195 via de Sloterweg zo spoedig mogelijk in ere wordt hersteld. Op die manier kan openbaar vervoer Badhoevedorp bereikbaar houden en de sociale functie vervullen voor reizigers zonder auto.

Interview Fietsersbond afd. Haarlemmermeer

De Fietsersbond vindt dat het doorgaande fietsverkeer niet tot nauwelijks een rol speelt in het VSP. Dit is opmerkelijk omdat er veel mensen fietsen voor werk naar onder meer Schiphol Er zijn zorgen over de verkeersveiligheid voor fietsers. Op hoofdlijnen voldoet de inrichting wel, maar er zijn opvallend weinig vrijliggende fietspaden in Badhoevedorp. Wegen in het centrum zijn te smal voor al het verkeer dat zij moeten verwerken waarvan fietsers de dupe zijn (zo moet het fietsverkeer de belangrijkste bevoorradingsroute in het dorp delen met vrachtverkeer).

Bij de Sloterbrug is het gevaarlijk voor fietsers. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het gedrag van fietsers zelf als reactie op de autogerichte inrichting. Over de Sloterbrug is bij betrokken partijen onenigheid. Sommigen willen wel een extra parallelle brug, anderen niet. Er zou dan ook een forse ingreep op de fietsinfrastructuur in Badhoevedorp en Sloten nodig zijn. Deze extra brug komt er niet.

Een extra fietsbrug tussen de Kamerling Onneslaan naar het Anker met aansluiting op het bus- en tramnetwerk van de GVB zou de bottleneck voor fietsers bij de Sloterbrug verminderen.

Als belangrijkste veroorzakers van de verkeersproblemen voor fietsers in Badhoevedorp wordt de (oversteekbaarheid van de) (kam)structuur benoemd en het rijgedrag van automobilisten. Ook het doorgaand autoverkeer geeft een grotere druk op de infrastructuur.

Absolute prioriteit moet worden gegeven aan het autoluw maken van Badhoevedorp. Daarnaast moeten fietstellingen en maatregelen die daarop gebaseerd worden een veel belangrijkere rol krijgen in de toekomstige plannen. De Fietsersbond besluit het interview met op te merken dat Badhoevedorp geen doorfietsroute heeft, terwijl er hier wel behoefte aan is.

Een inventarisatie van enkele jaren terug van de fietsinfrastructuur is via en Google GMAP aangeboden.

2. Belevingsonderzoek

Op basis van de uitkomsten uit de 3e kopgroep (zie kader), het VSP, gesprekken met de gemeente en het schouwen, heeft XTNT een vragenlijst opgesteld om bij bewoners op te halen hoe zij het verkeer in Badhoevedorp beleven. De vragenlijst kan ingevuld worden van 17 oktober t/m 10 november. Op 5 november organiseert de dorpsraad een inloopbijeenkomst in het Dorpshuis. Bewoners die het lastig vinden om de vragenlijst in te vullen of bijvoorbeeld geen computer hebben, kunnen hier terecht. De vragenlijst wordt op verschillende plekken onder de aandacht gebracht: alle inwoners hebben thuis een kaart ontvangen en daarnaast wordt er gecommuniceerd op social media, de lokale krant en via de dorpsraad.   

De vragenlijst is als volgt opgebouwd:  

1. Een aantal persoonlijke vragen, zoals woonwijk en leeftijd (het is niet verplicht om deze informatie te geven).  

2. Een aantal vragen waarbij we vragen wat bewoners van de verkeersveiligheid, doorstroming en inrichting vinden op specifieke straten en kruispunten uit het Verkeersstructuurplan, zoals bijvoorbeeld de Sloterweg en de Burgemeester Amersfoordtlaan. 

3. Ongeveer 20 stellingen over hoe bewoners het verkeer ervaren. De stellingen gaan onder andere over de doorstroming van het verkeer, snelheid, de inrichting van de straten, de hoeveelheid verkeer, fietsen, voetgangers en het openbaar vervoer.   

4. Een open vraag om bewoners de gelegenheid te geven aanvullende opmerkingen te plaatsen die niet terug zijn gekomen in de vragen. 

5. Een vraag of bewoners verder willen doorpraten over hun ervaringen via een telefonisch interview.  

Kopgroep 3 - 25 september 2024

De derde kopgroep vond plaats op 25 september 2024. De planning van de hele tussenevaluatie werd toegelicht en daarna heeft XTNT de resultaten van het schouwen toegelicht en was er ruimte voor vragen vanuit de kopgroep. Veel kopgroep-leden herkenden de conclusies uit de schouw, maar er was ook nog wel twijfel of er voldoende is geschouwd. In ieder geval zal XTNT nog extra gaan schouwen op de kruising Pa Verkuijllaan – Burgemeester Amersfoordtlaan en de Akerdijk (richting Lijnden). Daarnaast kunnen kopgroepleden ter aanvulling via de mail eigen observaties en foto’s aanleveren.  

In oktober en november zal het belevingsonderzoek onder bewoners worden uitgevoerd en met de kopgroep is nagedacht welke onderwerpen moeten terugkomen in de vragenlijst. De 5 belangrijkste onderwerpen die volgens de kopgroep terug moeten komen in de vragenlijst zijn: 

  • Snelheid van het verkeer 
  • Inrichting van het verkeer en de (te) smalle wegen 
  • Doorstroming van het verkeer en de kamstructuur 
  • Openbaar vervoer 
  • De hoeveelheid (vracht)verkeer 
  • Andere onderwerpen die de kopgroepleden ook graag terugzien in het belevingsonderzoek zijn: voetgangers, toegankelijkheid, de Sloterbrug en de naleving van eenrichtingsverkeer.  
Terug naar de home

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Opnieuw

Annuleren