Tijdens kopgroep 7 gaf XTNT een toelichting op de maatregelen die zijn doorgerekend in het verkeersmodel. Per maatregel bespraken we wat het effect van de maatregel is op het verkeer in Badhoevedorp. Daarbij keken we ook naar de uitkomsten van de 2e vragenlijst waarin inwoners ook hun mening konden geven over verschillende maatregelen. Na deze plenaire presentatie ging de kopgroep met elkaar in gesprek: welke maatregelen willen we terugzien in het eindadvies en welke niet? Of zijn er mogelijk variaties op de besproken maatregelen te bedenken?
Met een verkeersmodel is het mogelijk om verwachte verkeersbewegingen ’na te spelen’ om zo te kijken hoe verkeer zich in de toekomst gaat ontwikkelen. We hebben diverse maatregelen in dit verkeersmodel laten doorrekenen. Zo kunnen we grofweg zien welk effect een maatregel heeft op het verkeer in Badhoevedorp. Rode lijnen op de kaartjes betekenen een toename van het verkeer, groene lijnen een afname van het verkeer. En hoe dikker de balk, hoe meer verkeer er rijdt.
De volgende maatregelen zijn in het verkeersmodel doorgerekend:
Het verkeersmodel laat zien dat de knip tot weinig verandering van verkeer op de hoofdwegen zal leiden.
Op de Zeemanlaan neemt het verkeer af, wel blijft bestemmingsverkeer (naar het Medisch Centrum en de supermarkten) mogelijk. Door de knip op de Zeemanlaan zal een deel van het verkeer uitwijken naar de Keizersweg. Het aantal auto’s op de Keizersweg gaat van circa 600 auto’s per dag naar circa 1.100 auto’s per dag. In het VSP is vastgelegd dat er op woonstraten maximaal 4.000 auto’s per dag mogen rijden. Het autoverkeer op de Keizersweg zal dus toenemen naar 1.100, maar in principe kan de straat dat aan. Wel zijn mogelijk maatregelen nodig op de Keizersweg.
In de 2de vragenlijst geeft de meerderheid van de respondenten (63%) aan dat zij de Zeemanlaan willen houden als doorgaande autoweg (geen knip). 37% van de respondenten (37%) is voorstander voor de knip en wilt een autovrij dorpsplein op de Zeemanlaan.
De Robert Kochstraat en de Oleanderlaan worden rustiger. Dit komt doordat verkeer uit ‘Badhoevedorp midden’ de doorgetrokken Kamerlingh Onneslaan zal gaan gebruiken om Badhoevedorp in en uit te rijden. Vooral de Robert Kochstraat wordt minder druk: daar rijdt alleen nog maar bestemmingsverkeer van en naar de straat en de Prinsenbuurt. Het zuidelijk deel van de Oleanderlaan wordt half zo druk. Aan de andere kant wordt de Schipholweg-west 30% drukker en ook de Kamerlingh Onneslaan zelf zal meer verkeer verwerken. Ook de Keplerstraat wordt iets drukker door verkeer wat linksaf zou willen bij de Sloterweg maar dat (nu) niet kan.
Een meerderheid van de respondenten (68%) heeft in de 2e vragenlijst aangegeven meer aansluitingen op de Schipholweg te willen (68%), 32% van de respondenten is tevreden met de bestaande aansluitingen.
De effecten van het opheffen van het linksaf verbod op de Schipholweg/ Sloterweg zijn niet heel groot. De Sloterweg wordt meer gebruikt. De route Oleanderlaan – Robert Kochstraat wordt daardoor rustiger en ook het verkeer op de Pa Verkuijllaan neemt iets af. Er switchen tussen de 500 en 900 auto’s van route: deze switch zorgt op de Sloterweg voor een stijging van 3.400 naar 4.200 auto’s per dag.
Een meerderheid van de respondenten (68%) heeft in de 2e vragenlijst aangegeven meer aansluitingen op de Schipholweg te willen (68%), 32% van de respondenten is tevreden met de bestaande aansluitingen.
Bovenstaande kaart laat zien dat bij een afsluiting van de Sloterbrug voor gemotoriseerd verkeer een afname van verkeer is te zien op de groen gekleurde Brug. Amersfoordtlaan en de Pa Verkuijllaan. De afsluiting zorgt voor een toename van verkeer op de rood gekleurde wegen, zoals de Schipholweg en de S106 (Amsterdamse Baan).
Als de Sloterbrug is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, zal verkeer uit Badhoevedorp naar Amsterdam Nieuw-West vooral via de S106 gaan rijden. Die wordt dus drukker. Ook de volgende straten worden drukker: Oleanderlaan (toename 30-40%), Robert Kochstraat (toename 30-40%) en de Schipholweg. De Burgemeester Amersfoordtlaan (afname 90%) en Pa Verkuijllaan (afname 50%) worden juist een stuk rustiger. Het doorgaande verkeer zal vooral via de A9 gaan rijden.
De resultaten van de 2de vragenlijst tonen aan dat het grootste deel van de respondenten de Sloterbrug niet wil afsluiten voor het autoverkeer (81%), 19% wil dit wel.
Door het verlagen van de snelheid op de hoofdwegen van 50km/uur naar 30km/uur worden een aantal straten wat rustiger: De route Pa Verkuijllaan – Burgemeester Amersfoordtlaan – Sloterbrug wordt 30% minder druk (afname van 2.000-3000 auto’s). De Kamerlingh Onneslaan en Robert Kochstraat raken 20-30% van het verkeer kwijt: daarvoor geldt een afname van 1.500 auto’s. Het gebruik van de andere hoofdroutes in Badhoevedorp verandert niet veel, wel trekt de Sloterweg nu meer verkeer (toename van ca. 1000 auto’s). De Sloterweg is deels al ingericht als 30km/uur. Daardoor wordt de Sloterweg voor het verkeer net zo aantrekkelijk als de Oleanderlaan en de Pa Verkuijllaan.
Gevraagd naar de keuze voor afwaardering naar 30km/uur of behoud van 50km/uur op hoofdwegen is de meerderheid van respondenten voorstander van de afwaardering (55%). Een kleine minderheid (45%) is van mening dat de snelheid op hoofdwegen 50km/uur moet blijven.
Op het kaartje lijkt het alsof de route na het doortrekken van de Keizersweg via het Anemoonpad loopt, maar in werkelijkheid is dat via de Sleutelbloemstraat. Met het doortrekken van de Keizersweg zal de route Kamerlingh Onneslaan – Robert Kochstraat 50-60% rustiger worden. In plaats daarvan zal de route Keizersweg-Oleanderlaan meer worden gebruikt. Er switchen ongeveer 2500 auto’s van route.
In de visie Ringdijk en Ringvaart is voorgesteld maatregelen te nemen om het (doorgaand) verkeer op tegen te gaan. Veilig Verkeer Nederland (VVN) maakte een rapport over de situatie op de Nieuwemeerdijk en Akerdijk naar aanleiding van de ludieke actie die de bewoners organiseerden op 5 april 2025. VVN geeft daarbij ook advies over mogelijke maatregelen. Om het effect van deze maatregelen te bekijken hebben we deze ook laten doorrekenen.
Met een knip op de Akerdijk zal het verkeer op de gehele Ringdijk afnemen. De knip zorgt echter ook voor een toename van verkeer op de Robert Kochstraat (ca. 800 auto’s), de Sloterweg (ca. 500 auto’s) en de Anjersingel (ca. 120 auto’s). Het kan interessant zijn om te kijken wat deze maatregel doet in combinatie met een fietsstraat op de Nieuwemeerdijk.
Door een fietsstraat met eenrichtingsverkeer zal het verkeer op de Nieuwemeerdijk en de Akerdijk afnemen. Wel zien we dat verkeer richting de Sloterbrug verplaatst naar de Pelikaanstraat: dit gaat om een toename van 300 naar 1.600 auto’s. Ook zien we een toename van verkeer op de Badhoevelaan en in mindere mate de Keizersweg.
Onderstaande figuur laat de resultaten zien van de verkeerstellingen in Badhoevedorp van april 2024 en mei 2025.
Locatie | 2024 (mvt/etmaal) | 2025 (mvt/etmaal) |
---|---|---|
Zeemanlaan | 5340 | 4451 |
Akerdijk | 3137 | 3126 |
Sloterbrug | 11788 | 10673 |
Kamerlingh Onneslaan | 5204 | 4103 |
Robert Kochstraat | 4205 | 3349 |
‘Oleanderlaan’ | 7700 | 7238 |
Burg. Amersfoordtlaan | 6830 | 5407 |
Sloterweg | 3913 | 3617 |
Pa Verkuijllaan | 7256 | 5965 |
De verkeerstellingen in Badhoevedorp hebben in mei 2025 lagere aantallen geregistreerd in vergelijking met april 2024. Deze daling is op verschillende meetpunten binnen het dorp te zien. We zien afnames van zo’n 10% tot 20% op bijvoorbeeld de Sloterweg, Burgemeester Amersfoordtlaan, Pa Verkuijllaan en Zeemanlaan. Het is lastig om te zeggen waar deze afname van het verkeer door komt. Het is zeer onwaarschijnlijk dat bewoners en bezoekers van Badhoevedorp massaal anders zijn gaan reizen in 2025 ten opzichte van 2024. De afname zal komen door andere factoren zoals:
Natuurlijke veranderingen in het verkeer: verkeerstromen zijn onderhevig aan natuurlijke schommelingen die kunnen variëren van jaar tot jaar. Factoren zoals economische activiteit, veranderingen in woon-werkverkeer en verschuivingen in verkeerspatronen kunnen bijdragen aan deze veranderingen. Ook een andere routekeuze als gevolg van werkzaamheden elders (bijvoorbeeld op het hoofdwegennet) kunnen een rol spelen.
Seizoensinvloeden: hoewel mei doorgaans een stabiele verkeersmaand is, kunnen seizoensgebonden factoren een rol hebben gespeeld. Denk aan verschillen in schoolvakanties tussen 2024 en 2025, weersomstandigheden die het verkeer beïnvloeden en verschuivingen in recreatief verkeer.
Van 12 t/m 27 mei 2025 zijn ook fietstellingen uitgevoerd in Badhoevedorp. Onderstaande figuur laat de resultaten van deze fietstellingen zien.
Locatie | Aantal (fietsers) |
---|---|
Akerdijk | 1350 |
Nieuwemeerdijk | 1404 |
Rijstvogelstraat | 2040 |
Burg. Amersfoordtlaan | 5190 |
Sloterweg | 3422 |
Zeemanlaan | 1031 |
Hendrika Eijken – Van Het Hofstraat (het Lint) | 475 |
Anemoonpad | 1031 |
Uit deze tellingen blijkt dat de op de hoofdroutes de meeste fietsers rijden in Badhoevedorp. De Sloterweg (3422), Burgemeester Amersfoordtlaan (5190) en de Rijstvogelstraat (2040) zijn gebruikte noord-zuid fietsverbindingen. De Akerdijk (1350) en de Nieuwemeerdijk (1404) zijn drukke oost-west fietsroutes, bijvoorbeeld om via de Sloterbrug naar Sloten te fietsen of juist vanaf de brug naar Amstelveen.
Het zou voor een nieuwe ronde fietstellingen goed zijn om de Schipholweg en de Oude Haagseweg mee te nemen als telpuntlocatie, omdat dit doorfietsroutes zijn.
Wil je op de hoogte blijven van Verkeer in Badhoevedorp? Vul dan je e-mailadres in.