Spring naar inhoud

5. Wat zegt de verkeersfoto en wat vindt Badhoevedorp

Op 17 maart 2025 gaven we tijdens een webinar een toelichting op de vergelijking tussen de verkeersfoto en het belevingsonderzoek. Je kunt het webinar hier terugkijken. In dit groeidocument kun je het ook teruglezen. 

1. Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid door bewoners van Badhoevedorp hangt van verschillende dingen af: de gereden snelheid, de inrichting van de weg en daarnaast heeft ook de drukte van het verkeer invloed op het gevoel van verkeersveiligheid. 

3.1 Hoe hard wordt er gereden?

Uit de verkeersfoto blijkt dat vooral op de Akerdijk / Nieuwemeerdijk veel te hard wordt gereden (figuur 47). Dit geldt ook voor een deel van de Sloterweg, de Kamerlingh Onneslaan en de Rijstvogelstraat. Op de Oleanderlaan, Robert Kochstraat en diverse andere straten is een kleine overschrijding van de toegestane limiet te zien

Figuur 47: Limietoverschrijding in Badhoevedorp.

3.2 Hoe hard wordt er gereden en hoe beoordeelt Badhoevedorp de veiligheid?

Of mensen het ergens verkeersveilig ervaren hangt van verschillende dingen af. Denk aan de gereden snelheid, maar ook de inrichting van de weg en hoe druk het ergens is. Hieronder kun je zien hoe hard er in sommige straten wordt gereden, hoe druk het is en hoe respondenten van de vragenlijst de straten beoordelen. De Sloterbrug wordt bijvoorbeeld als erg onveilig ervaren (figuur 48). Er wordt daar niet harder gereden dan toegestaan, maar het is er wel vaak druk (tabel 3). Ook meer dan de helft van de respondenten vindt de Ringdijk onveilig. Daar wordt gemiddeld meer dan tien kilometer te hard gereden, wat het gevoel van onveiligheid kan verklaren. 

Figuur 48: Hoe beoordeel je de veiligheid voor het verkeer in deze straten?

Plesmanlaan/Rijstvogelstraat

Sloterweg

Pa Verkuijllaan

Ringdijk (Akerdijk/Nieuwemeerdijk)

Burgemeester Amersfoordtlaan

Sloterbrug

Slecht/matig Neutraal/weet niet Redelijk/Goed

Tabel 3: Toegestane en gereden snelheid en aantal voertuigen op diverse straten

Om de tabel op je telefoon te bekijken kun je je telefoon het beste liggend/horizontaal houden.
Straat Toegestane snelheid Gereden snelheid Mvt/per etmaal (2024)
Plesmanlijn/Rijstvogelstraat 30 km/uur 40 km/uur 2.385
Sloterweg Stuk van 30 km/uur 40 km/uur 5.105
Stuk van 50 km/uur 55 – 60 km/uur 3.913
Pa Verkuijllaan 30 km/uur 35 – 40km/uur 7.256
Ringdijk(Akerdijk/Nieuwemeerdijk) 30 km/uur 40 km/uur 3.137
Burg. Amersfoordtlaan 50 km/uur 55 – 60 km/uur 6.830
Sloterbrug 50 km/uur 50 km/uur 11.788

3.3 Hoe zijn de kruispunten ingericht en wat vindt Badhoevedorp daarvan?

Tijdens de schouw hebben we gekeken naar de inrichting van verschillende kruispunten en in de vragenlijst konden bewoners aangeven hoe overzichtelijk de kruispunten in Badhoevedorp zijn. 

Figuur 49: Kruising Zeemanlaan – Sloterweg – Burg. Amersfoordtlaan

Ik heb geen goed zicht op het andere verkeer: 21%
Ik heb wel goed zicht op het andere verkeer: 66% 

Wat opvalt op deze kruising is dat vanuit de Zeemanlaan gezien de Burgemeester Amersfoordtlaan donker en smal oogt. Vanuit andere richtingen is het zicht in orde.

Figuur 50: Kruising Sloterweg – Keplerstraat

Ik heb geen goed zicht op het andere verkeer: 45%
Ik heb wel goed zicht op het andere verkeer: 22% 

Op de Sloterweg zijn haaientanden aangebracht om verkeer uit de Keplerstraat voorrang te geven. Deze haaientanden komen na de drempel en vallen daardoor later op. Bovendien zijn het er maar vier en daarmee markeren ze niet de hele rijstrook.

Figuur 51: Kruising Sloterweg – Akerdijk – Nieuwemeerdijk

Ik heb geen goed zicht op het andere verkeer: 38%
Ik heb wel goed zicht op het andere verkeer: 32% 

Op zowel de Nieuwemeerdijk als de Akerdijk zijn veel verschillende verkeersdeelnemers: automobilisten, (elektrische) fietsers en racefietsers en dat zie je ook terug op de kruising met de Sloterweg.

Figuur 52: Kruising Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan

Ik heb geen goed zicht op het andere verkeer: 34%
Ik heb wel goed zicht op het andere verkeer: 40% 

Het kruispunt oogt vooral onoverzichtelijk voor fietsers. Fietsers die vanaf de Zeemanlaan komen en linksaf naar de Kamerlingh Onneslaan willen, moeten een erg scherpe bocht nemen om links af te slaan naar het tweerichtingsfietspad. Fietsers die vanaf de Kamerlingh Onneslaan rechtdoor willen, gebruiken het daarvoor bestemde fietspad ook niet. De kruising wordt schuin (over de autoweg) overgestoken naar het tweerichtingsfietspad. Deze kruising is wel eind 2024 heringericht.  

2. Doorstroming/doorgaand verkeer/kamstructuur

2.1 Waar zien we vertragingen en hoe goed kun je volgens inwoners doorrijden?

We zien dat er in de spits vertraging ontstaat op de: S106, de Schipholweg, de Sloterbrug, de Ringdijk, de Zeemanlaan, de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sloterweg. Van deze straten wordt de doorstroming op de Sloterbrug en de Burgemeester Amersfoordtlaan door de respondenten van de vragenlijst als het slechts beoordeelt (figuur 53). 
We zien ook dat er op de Zeemanlaan en de Burgemeester Amersfoordtlaan buiten de spits vertraging is. 

S106

Anjersingel

Schipholweg

Plesmanlaan/Rijstvogelstraat

Sloterbrug

Ringdijk (Akerdijk/Nieuwemeerdijk)

Zeemanlaan

Robert Kochstraat

Kamerlingh Onneslaan

Pa Verkuijllaan

Burgemeester Amersfoordtlaan

Sloterweg

Slecht Matig Neutraal/weet niet Redelijk Goed

Figuur 53: Hoe vind je dat het verkeer door kan rijden op de drukkere momenten op deze straten?

2.2 Hoeveel verkeer heeft geen bestemming in Badhoevedorp?

Eerder bleek al uit de verkeersfoto dat van het verkeer dat over de Sloterbrug richting Badhoevedorp rijdt, zo’n 31% geen bestemming in Badhoevedorp heeft (figuur 32). Dat betekent dat grofweg één op de drie auto’s die over de Sloterbrug Badhoevedorp in rijdt, het dorp weer verlaat. In de spits is dit zelfs 40% van de voertuigen.
Van de respondenten (67%) vinden dan ook dat er te veel doorgaand verkeer door het dorp rijdt. 

2.3 Hoe is de kamstructuur bedoeld en hoe ziet deze er nu uit?

De basis van het verkeersstructuurplan is de kamstructuur. In de kam vormt de Schipholweg de rug van de kam en de noord-zuidstraten de haren van de kam. De vijf noord-zuidstraten geven toegang tot het dorp. 

Op dit moment zien we dat de kamstructuur zoals deze bedoelt was er nog niet is. Er zijn op dit moment maar drie noord-zuid straten (figuur 54). Er ontbreekt nog een verbinding uit het VSP 2020: de Schuilhoevelaan. 
Het doortrekken van de Kamerlingh Onneslaan en het opheffen van het linksafverbod naar de Schipholweg is geen onderdeel van het VSP 2020, maar als de verkeerscijfers er aanleiding toe geven, kunnen deze verbindingen wel heroverwogen worden. De helft van de respondenten vindt dat er meer verbindingen moeten komen tussen de Schipholweg en het dorp. 

Figuur 54: de huidige kamstructuur met drie noord-zuidstraten

3. Openbaar vervoer

Bepaalde delen van Badhoevedorp hebben geen acceptabele toegang tot het openbaar vervoer, waaronder het centrum en Badhoevedorp Oost. Ook Badhoevedorp West is minder goed ontsloten, omdat de bus daar in de avond en in het weekend niet rijdt.  
77% van de respondenten vindt dat er te weinig openbaar vervoer in het dorp rijdt. Er ontbreken haltes, bijvoorbeeld in de nabijheid van het dorpshuis, het gezondheidscentrum en zorgcentrum de Meerwende. Ook vinden veel respondenten (44%) dat de bussen niet door de juiste straten rijden. In Zuid en het Centrum vindt meer dan 40% van de respondenten wel dat de bussen door de juiste straten rijden. Dat kan worden verklaard doordat buslijn 195 daar doorheen rijdt.  
   
30% van de respondenten geeft aan dat de bussen voor veel trillingen zorgen. In wijk Zuid is dat 47%, in het Centrum is dat 37% en in Bouwlust 32%. Buslijn 195 rijdt door deze wijken heen en rijdt met zware, elektrische bussen. Dit kan dus verklaren dat in sommige van deze wijken bewoners meer last hebben van trillingen. 

Figuur 55: geel - buslijn 195, groen - buslijn 192, blauw - buslijn 194

4. Fietsers en voetgangers

De verkeersfoto liet eerder al zien dat de fiets en autostructuur haaks op elkaar staan: veel fietsverbindingen zijn oost-west en autoverbindingen zijn juist veel noord-zuid. Dat kan verklaren dat 51% van de respondenten vindt dat het in het dorp onveilig is voor fietsers. Tijdens de schouw zagen we ook dat in sommige straten veel verschillende weggebruikers de weg met elkaar moet delen en de ruimte soms krap is (figuur 56 en 57). Ook dan kan zorgen voor een gevoel van onveiligheid. De bereikbaarheid per fiets wordt wel goed beoordeeld.

Figuur 56: Krap voor fietsers om op te stellen voor het verkeerslicht en aparte wachtpaal.

Figuur 57: Verschillende modaliteiten maken gebruik van de smalle Ringdijk

Tijdens het schouwen is geconstateerd dat stoepen op meerdere plekken slecht zijn onderhouden en niet overal goed toegankelijk zijn (figuur 58). Dit geldt voor alle voetgangers, maar in het bijzonder voor Badhoevedorpers die slechter ter been zijn of bijvoorbeeld een visuele beperking hebben. Dat de stoepen niet goed zijn onderhouden vindt ook 58% van de respondenten. Wel vindt het merendeel van de respondenten (77%)  dat de bereikbaarheid te voet (redelijk) goed is. 

Figuur 58: op meerdere plekken liggen scheefliggende stoeptegels

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Opnieuw

Annuleren