Gebieds-en Relatiemanagement | |
Verslag van | toegankelijkheidswandeling |
Vergaderdatum | 24maart 2025 |
Aanwezig | Melanie Peterman; Jennifer Brouwer; Jill Mooren Bert den Elzen; Mignon Zwart; Ben Hoveman, Rien Hogenhout, Jan Tonkes, Gemeente: Brigitte Vijfschaft, Ron Kloos, Hanny Weijde, Ryan Voortman, Like van Hulten |
Afwezig | Kelly Ladru |
Verslaglegging | Like van Hulten & Ryan Voortman |
Beschrijving wat we deden:
Doel van de wandeling is: route wandelen door de nieuwbouw en bestaande gebied om met elkaar te kijken waar het goed gaat en niet goed gaat qua toegankelijkheid.
Bert den Elzen & Mignon Zwart, Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer
Melanie Peterman, ervaringsdeskundige en lid contactgroep Mobiliteit Dorpsraad en deelnemer kopgroep VSP
Jennifer Brouwer, ervaringsdeskundige en deelnemer kopgroep VSP
Jill Mooren, ervaringsdeskundige
Ben Hovemann, Rien Hogenhout, Jan Tonkes, contactgroep Natuur en Recreatie Dorpsraad, Wandelnetwerk
Van de gemeente:
Hanny Weijde, beleidsadviseur met o.a. toegankelijkheid
Vijfschaft, Brigitte, gebiedsadviseur
Kloos, Ron, gebiedsbeheerder
Voortman, Ryan, omgevingsmanager
Like van Hulten, omgevingsmanager
Het moment tussen opstellen van een ontwerp en de uitvoering duurt soms heel lang. Het komt voor dat er in die periode dan nieuwe regels komen. Vanuit de groep is aangegeven dat als plan (afspraken en ontwerp) is opgesteld met geldende regels (lees LIOR/DIOR), dan zou eigenlijk bij wijziging van de regels dit mee moeten veranderen. Dit zou in de contractering of gunning met ontwikkelaars meegenomen moeten worden. Nu kan je in principe bij de oplevering van projecten naar B&O direct aan de gang om het volgens de nieuwe regels te gaan toepassen, of pas over tig aantal jaren omdat de onderhoudstermijn dan aan de orde is.
Algemene conclusie van punten tijdens de wandeling:
Hieronder staan de specifieke punten die geconstateerd werden. De afbeeldingen zijn ter illustratie.
Hoogte verschil tussen ligging en de rest van het trottoir. Een verschil van 1 of 2 cm. Dit zorgt voor struikelgevaar en vervelend voor mensen die gebruikmaken van een taststok omdat deze blijft haken.
Goot ligt te diep. Hierdoor kan de rolstoel daar niet overheen.
Door het verschil in hoogte van de goot (1-2 cm aan fietspad zijde en 1-2 cm aan heling zijde) heb je als rolstoelgebruiker gevaar op naar achter kiepen of dat je rolstoel blijft steken in de goot.
Door de obstakels op voetpad tijdens werkzaamheden is de geëigende oversteek niet te gebruiken en de oprit voor auto is te steil voor rollator en rolstoel als alternatief.
Oversteek niet goed geregeld.
Fietspad ligt er nog terwijl geen functie heeft, geeft extra obstakels in de wandelroute.
Blindengeleidentegel ontbreekt.
Oversteek (zebrapad) komt niet goed uit bij een verhoging en verkeersbord staat midden op vlak van de zebrapad. Verkeersbord moet of links of rechts van een zebrapad staan om geen obstakel te vormen.
Halfhoge grijze paaltjes zijn vervelend voor voetgangers met slecht zicht. Ze vallen niet op doordat ze dezelfde kleur hebben als de stoeptegels.
Erg pijnlijk om tegenaan te stoten.
Prullenbak op stoep = obstakel
Dit komt vooral voor op ophaaldagen.
Tijdelijke bebording vormt obstakels op de weg, daarnaast zijn de uitsteeksels ook iets waardoor de doorgang wordt belemmert
Overblijfsel van de bushalte op de Zeemanlaan. Haak voor fietsen en ribbeltegels.
Een dubbele rij ribbeltegels: in principe is een rij ribbeltegels voldoende, hier nu ook onnodig.
Paaltjes midden in trottoir.
Opritten voor de stoep zijn te stijl voor de rolstoel.
Effect is dat je naar achteren kiept, behalve als je door vooroverleunend tegenwicht geeft. Dit maakt zelfstandig verplaatsen lastig.
De oversteek is niet begaanbaar voor de rolstoel door te steile hellingen. Effect is dat je makkelijk naar achteren kiept.
Vanaf de gehandicapten plaats kun je niet met een rolstoel bij het medisch centrum komen omdat het paadje te stijl is en een hoge rand heeft. En de ligging van het pad klopt niet ten opzichte van de parkeerplaatsen. Een auto vormt soms een blokkade.
Vanaf het parkeerterrein naar de straat is ook geen optie omdat de heling te steil is voor de rolstoel. Via de weg ook te stijl voor rolstoel.
Doordat de oude parkeerstroken nog zichtbaar zijn is niet duidelijk wat daadwerkelijk de parkeervakken zijn. De lijnen van de parkeervakken kloppen niet.
Oprijhelling voor de ingang van het Medisch Centrum is te steil voor de rolstoel.
Verkeerslicht voor voetgangers gaat te snel op rood als je met een rolstoel of rollator wilt oversteken.
Toegankelijkheid stoep en entree naar de dierenarts.
Dierenarts heeft een verlaging aangevraagd.
Deze zou zijn afgewezen.
Helling is te steil en hoog om met een rolstoel op te kunnen rijden.
Stoep ligt scheef door wortels van bomen. Adelaarstraat. Slecht begaanbaar met rolstoel/rollator, gevaarlijk voor slecht zienden.
Winkels zijn onbereikbaar door hoogteverschil. Helling te steil voor rolstoel.
Stoep sluit niet op elkaar aan. Geen oprijmogelijkheden voor rolstoel/rollator. Geldt voor alle stoepen rondom/op de brug over het Lint.
Met de rolstoelfiets kun je niet de draai maken naar het brengparkje.
Door de tijdelijke kabelgoot voor de mammografiewagen ligt er een obstakel voor rolstoel gebruikers.
Zebrapad loopt in twee gedeeltes en schuin. Slechtzienden of blinde mensen kunnen niet recht naar de overkant lopen. Als wel recht oversteekt dan eindig je aan de overkant op de hoek van de op-afrit.
Dit is een gevaarlijke situatie.
Het middengedeelte is gevaarlijk door de verhoging, en door de ligging van de zebrapad.
Daarnaast ontbreekt er een blindengeleide tegel.
Mooi pad om te lopen, maar niet voor mensen met een rollator.
Het wegdek van het pad loopt schuin, er staan hekjes dwars over om fietsers te stoppen.
Voetpad loopt zomaar over in fietspad.
Er ontbreekt een goede oversteekmogelijkheid.
Alleen langs de Robert Kochstraat loopt wandelpad, maar niet de dwarsstraten die oversteken.
Het trottoir van het bestaande deel is smaller dan dat van het nieuwe deel.
Wil je op de hoogte blijven van Verkeer in Badhoevedorp? Vul dan je e-mailadres in.