Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Bekijk hier de algemene veelgestelde vragen. Heb je een andere vraag? Deel hem met ons!

Deel jouw vraag

Vragen over Verkeer In Badhoevedorp

Wat is een verkeersstructuurplan?

Een verkeersstructuurplan (VSP) is een visie waarin binnen een bepaald gebied (normaliter een kern of bij grote steden een stadsdeel) keuzes gemaakt (moeten) worden op het gebied van verkeer en vervoer. In een VSP beschrijven we de belangrijkste maatregelen die nodig zijn om te zorgen dat de bereikbaarheid ook in de toekomst goed geregeld is. In een VSP bereidt de gemeente zich voor op nieuwe ontwikkelingen. De gevolgen van de groei en meer nieuwbouw op de mobiliteit worden duidelijk. Daarom wordt in een VSP onderzocht welke infrastructuuraanpassingen en gedragswijzigingen noodzakelijk zijn om ook in de toekomst met alle groei voor onze inwoners een leefbare, veilige en goed bereikbare kern kan blijven.

Voor Badhoevedorp is het Verkeersstructuurplan opgesteld voor de situatie van het verkeer in 2030.

Waarom doen we de Tussenevaluatie verkeersstructuurplan?

De tussenevaluatie Verkeerstructuurplan Badhoevedorp gaat over het beoordelen van het in 2020 geactualiseerde Verkeersstructuurplan Badhoevedorp: Actualisatie Verkeersstructuurplan 2020. In 2020 keken we vooruit naar 2030. In 2025 is Quatrebras, een onderdeel van de gebiedsontwikkeling klaar, en kijken we of het verkeer rijdt zoals we dachten.

Hiermee willen we de leefbaarheid en bereikbaarheid van Badhoevedorp in de toekomst zo goed mogelijk voor elkaar krijgen.

Uit welke onderdelen bestaat het onderzoek?

Verkeerstellingen - Een verkeerstelling is een onderzoek om inzicht te krijgen in het verkeer, in de hoeveelheid verkeer, de verdeling en de gereden snelheid. Over het algemeen wordt geteld met lussen in het wegdek, of met mobiele tellers, die meestal met holle slangen die over het wegdek liggen tellen. Ook kan geteld worden door middel van een opgehangen verkeersradar of met verkeersregelinstallaties. Verkeerstellers worden niet gebruikt om bekeuringen uit te schrijven, daar bij verkeerstellingen geen camera aanwezig is en de tellers daarvoor meestal ook niet nauwkeurig genoeg zijn afgesteld

Verkeersmodel: bepalen hoe het verkeer er in de toekomst uit met gegevens die nu al bekend zijn  - Een verkeersmodel is een computermodel dat inzicht geeft in huidige en/of toekomstige verkeers- en vervoerstromen. De berekeningen vinden vrijwel altijd plaats op basis van een netwerk van infrastructuur en verkeerstellingen. Sommige modellen vereisen ook andere data, zoals demografische en andere sociale gegevens. Voor de toekomst kunnen allerlei vragen worden gesteld, zoals: 'Wat gebeurt er als de wereld om ons heen verandert?' en 'Wat gebeurt er als we op het gebied van verkeer en vervoer maatregelen treffen?' Verkeer is een complexe materie en bestaat uit een aantal patronen dat de optelsom is van individueel reisgedrag. Het is moeilijk om zonder hulpmiddelen inzicht te krijgen in deze patronen. Met een verkeersmodel kan dat wel. Het nemen van maatregelen is meestal kostbaar en middelen zijn vaak beperkt, waardoor een goede afweging tussen kosten en baten noodzakelijk is. Ook hier kan een verkeersmodel een goed hulpmiddel zijn.

Belevingsonderzoek - Het belevingsonderzoek onderzoekt de beleving van mensen bij het verkeer in Badhoevedorp.

Uit welke stappen bestaat het onderzoek?

Het onderzoek bestaat uit 7 stappen:

1. Schouwen op locatie  
Een verkeerskundige en gedragskundige (verkeerspsycholoog) voeren samen de schouw uit. Dit betekent dat zij kijken naar de inrichting van de weg én het gedrag van verkeersdeelnemers. Dit doen zij op verschillende plekken in Badhoevedorp en op verschillende momenten. Op deze manier verzamelen ze kennis over de verkeerssituatie in het dorp.  Als er uit het brede onderzoek (zie hieronder) naar de beleving nieuwe plekken komen die niet onderzocht zijn, dan wordt dat alsnog bekeken (schouw).  

2. Interviews 
Met de kennis van de (verkeers)situatie in Badhoevedorp houden zij verdiepende gesprekken.  Deze gesprekken van XTNT zijn met inwoners, specialisten van de gemeente of organisaties op het gebied van fietsen, openbaar vervoer en verkeersveiligheid.  Ook worden er telefonische gesprekken gehouden met inwoners waarin dieper wordt ingegaan op de beleving van het verkeer.  

3. Breed onderzoek naar de beleving van het verkeer  
Alle Badhoevedorpers ontvangen een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De vragenlijst gaat over hoe je het verkeer in het dorp ervaart, hoe je dit beleeft. Wat zijn de knelpunten? Waar is het onveilig? Kom je waar je wil komen, bijvoorbeeld met openbaar vervoer?

4. Verkeerskundig onderzoek en keuzes maken 
 XTNT maakt een ‘verkeersfoto 2024’ van het dorp. Dit is een uitgebreid onderzoek naar onder andere een overzicht van wegen, fietspaden en busroutes. Zij kijken naar het gebruik van verschillende wegen, paden en routes. Naar het aantal reizigers, de doorstroming en de reistijden. Maar ook de verkeersveiligheid, het aantal ongevallen, locaties, oorzaken en betrokkenen brengen zij in beeld.  

5. Vergelijk verkeerskundig onderzoek en belevingsonderzoek  
De resultaten van de onderzoeken vergelijken ze met elkaar. Dit levert dan onder andere het volgende besef op:
Past de ervaring van de verkeersdrukte en mogelijkheden om bestemmingen te bereiken bij de verkeersfoto? Kunnen maatregelen de aangegeven gevoelens van onveiligheid wegnemen?  

6. Keuzes maken  
Uit de onderzoeken komen resultaten. Hieruit trekt XTNT conclusies. Ze maken keuzevoorstellen. Bijvoorbeeld: welke verkeersaanpassing heeft voorrang? Wat doen we niet en wat we wel?  En: inwoners ervaren overlast door te snel rijden van het verkeer. Maar snelheidsremmende maatregelen zijn lastig omdat de straat ook een busroute is. Wat doen we dan?

7. Verkeerskundige test toekomstige situatie  
XTNT maakt een ‘verkeersfoto 2030’. Ze gaan na hoe het verkeer en mobiliteit zich ontwikkelen in en rondom Badhoevedorp. Wat betekent dit voor het verkeersstructuurplan? Dit levert een beschrijving op van de toekomstige situatie. Dit is de basis voor een mogelijke aanpassing van het verkeersstructuurplan. Ook beschrijven ze de mogelijk extra maatregelen die nodig zijn en wat er nodig is om deze  voor elkaar te krijgen.

Hoe werkt de participatie?

Voor het onderzoek kozen we de opzet van samen met de inwoners maken.

Voor de opzet – hoe doen we het – werkt de gemeente nauw samen met de dorpsraad.

Voor de inhoud – wat onderzoeken we – werkt de gemeente met een kopgroep die is samengesteld uit mensen verspreid uit Badhoevedorp en met maatschappelijke organisaties

Alle inwoners en werknemers in Badhoevedorp kunnen meedoen aan het onderzoek door de vragenlijst in te vullen.

Wie zitten er in het kernteam?

Het kernteam bestaat uit de contactgroep mobiliteit van de dorpsraad, XTNT en de gemeente. Samen bespreken zij de processtappen voor de participatie.

Wie nemen deel aan de kopgroepbijeenkomsten?

De Kopgroep is een groep inwoners en mensen van belangengroepen, zoals de brandweer en scholen. De Kopgroep denkt mee over de inhoud van de Tussenevaluatie. Bekijk in deze tabel op de website van Badhoevedorp welke buurten deelnemen aan de Kopgroep.

Wanneer is het onderzoek klaar?

De tussenevaluatie duurt van begin 2024 tot eind 2025. De gemeenteraad ontvangt de tussenevaluatie en neemt de beslissing over de volgende stappen.

Waarom is er een extern adviesbureau betrokken bij het evaluatieproces?

Er zijn 2 redenen dat een extern adviesbureau betrokken is. Zij brengen kennis en kunde die de gemeente niet heeft. En zij zijn onafhankelijk in het geven van hun advies.

Is deelname anoniem?

- Deelname aan de online enquête is anoniem.
- Wil je ook een bijdrage leveren door beschikbaar te zijn voor een diepte interview? Dan is dat niet anoniem.
- We delen geen persoonsgegevens in de onderzoeksrapporten.

Wat gebeurt er met de antwoorden uit de online vragenlijst?

De antwoorden gebruikt verkeersbureau XTNT om te zien hoe inwoners het verkeer in Badhoevedorp ervaren.

Waarom zijn er 2 momenten van online enquête?

- Met de eerste vragenlijst horen we hoe inwoners het verkeer beleven.

- Met de tweede vragenlijst – leggen we keuzes voor – en kies je wat je belangrijk vindt. We kunnen niet alles doen. Dit komt omdat wensen elkaar soms tegenspreken. Snel door het dorp rijden staat bijvoorbeeld haaks op de wens van verkeersveiligheid voor fietsers.

Over welke soort verkeerssituaties gaat het?

Het doel van het onderzoek is om te evalueren hoe het staat met de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Badhoevedorp. We kijken naar de inrichting van straten, het gedrag van verkeersdeelnemers, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers, doorstroming van het autoverkeer, het vrachtverkeer.

Over het beoordelen van het in 2020 geactualiseerde verkeersstructuurplan Badhoevedorp. In een verkeersstructuurplan staat wat de belangrijkste wegen in de toekomst (2030) in het dorp zijn. En welke maatregelen daarbij horen. Meestal gebeurt een evaluatie als het hele plan met maatregelen is uitgevoerd: wat gaat goed, wat kan beter of anders. De gemeenteraad wilde in dit geval, door de zorgen van inwoners over het verkeer, dat er een tussenevaluatie komt.

De Tussenevaluatie bestaat uit:

De tussenevaluatie bestaat uit 3 onderdelen. We evalueren:

1. Alle - op dat moment - aangelegde verkeersmaatregelen :
- Aanleg Oleanderlaan
- Afwaardering Robert Kochstraat naar 30km/u
- Knip Einsteinlaan
- Parkeerverbod Keizersweg
- Fietspad onder A4/A9
- Nieuwe bushaltes (Oleanderlaan en Badhoevedorp West)
- Deel van het Lint (van Hoofdweg tot Kamerlingh Onneslaan) (langzaam
- verkeer)
- Busbaan Lupinesingel (niet toegankelijk voor doorgaand verkeer)
- Aanpassing Kamerlingh Onneslaan - Robert Kochstraat (planning 2024-2025).
2. Verkeersmodelvergelijking van de voorspellingen voor 2030 uit 2018, de echte situatie buiten en de nieuwste voorspellingen voor de toekomst. 
3. Onderzoek van de verkeersveiligheid en leefbaarheid waarbij naast de onderzoekscijfers we ook de beleving van de inwoners meenemen. 


Het gebied van de verkeerstructuurplan betreft de Ringdijk, S106, A9, A4. En we nemen in het bijzonder mee:
- De routes van het vrachtverkeer
- Fietsstructuren
- “Wat als”-effecten van als de Pa Verkuijllaan 30 km/u zou worden, Burgemeester Amersfoortlaan, Sloterweg, Kamerlingh Onneslaan
- De raakvlak projecten/gebieden benoemen (Sloterbrug, Mobiliteitsplan Nieuw-West …)
- OV-bereikbaarheid

Waar gaat het onderzoek niet over?

Het onderzoek gaat niet over:
- parkeren
- handhaving
- onderhoud aan de wegen, stoepen of fietspaden. Een melding maken over uw buurt kan via de website van gemeente Haarlemmermeer.

Wat is een verkeersmodel?

Een verkeersmodel is een computermodel dat inzicht geeft in huidige en/of toekomstige verkeers- en vervoerstromen.
De berekeningen vinden vrijwel altijd plaats op basis van een netwerk van infrastructuur en verkeerstellingen. Sommige modellen vereisen ook andere data, zoals demografische en andere sociale gegevens.
Voor de toekomst kunnen allerlei vragen worden gesteld, zoals: 'Wat gebeurt er als de wereld om ons heen verandert?' en 'Wat gebeurt er als we op het gebied van verkeer en vervoer maatregelen treffen?'
Verkeer is een complexe materie en bestaat uit een aantal patronen dat de optelsom is van individueel reisgedrag. Het is moeilijk om zonder hulpmiddelen inzicht te krijgen in deze patronen. Met een verkeersmodel kan dat wel. Het nemen van maatregelen is meestal kostbaar en middelen zijn vaak beperkt, waardoor een goede afweging tussen kosten en baten noodzakelijk is. Ook hier kan een verkeersmodel een goed hulpmiddel zijn.

Vragen over deze website

De website werkt niet goed. Waar moet ik dit melden?

Vervelend dat de site niet werkt. We willen dit snel oplossen. Stuur alsjeblieft een e-mail naar openstad@haarlemmermeer.nl. Geef dan een korte uitleg waar het mis gaat. Het beste is om ook de link toe te voegen en een screenshot van de pagina waar misgaat. We proberen het probleem dan zo snel mogelijk op te lossen.

Hoe veilig is deze website?

We nemen maatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te beperken. Meer weten over privacy en beveiliging van persoonsgegevens? Lees dan onze privacyverklaring.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Opnieuw

Annuleren