De A9 ligt niet meer in Badhoevedorp maar erbuiten. Het verkeer maakt nu anders gebruik van de straten in het dorp dan vóór de omlegging van de A9. Er kwamen nieuwe woningen en daardoor meer auto’s en fietsers. Inwoners maakten zich zorgen over het verkeer. Daarom startten we op verzoek van de gemeenteraad een onderzoek naar het verkeer in Badhoevedorp: de 'Tussenevaluatie VSP'. Hier lees je hoe het participatieproces eruitziet. En wat hieraan voorafging.
We onderzochten hoe je het verkeer in Badhoevedorp beleeft, hoe je het ervaart. Dit deden we voor de Tussenevaluatie van het VSP. De tussenevaluatie gaat over het beoordelen van het in 2020 aangepaste Verkeersstructuurplan. In een verkeersstructuurplan staat wat de belangrijkste wegen in de toekomst (2030) in het dorp zijn. En welke maatregelen daarbij horen. Meestal vindt een evaluatie of beoordeling plaats als het hele plan met maatregelen is uitgevoerd: wat gaat goed, wat kan beter of anders. De gemeenteraad wilde in dit geval, door de zorgen van inwoners over het verkeer, dat er een tussenevaluatie komt.
Het onderzoek bestond uit 3 onderdelen:
De tussenevaluatie deden we met en door inwoners. Om inwoners te betrekken werkten de gemeente en verkeersbureau XTNT op 3 manieren met de inwoners.
aet het Kernteam bespreken we het proces voor het onderzoek. Hoe pakken we het aan, hoe doen we de communicatie, wat vinden we belangrijk? Wat bespreken we in de Kopgroep? Het Kernteam kwam een keer in de maand bij elkaar om dit te bespreken.
Met de Kopgroep bespraken we waar de knelpunten zijn. Wat zijn de zorgen? De kopgroepleden dachten en keken mee naar de opzet van het onderzoek. En naar de resultaten. En ze dachten mee over elke volgende stap. Ook konden ze hun ‘achterban’ raadplegen. Dit zijn mensen uit hun buurt. Het resultaat van het werk van de Kopgroep is een gezamenlijk rapport met conclusies en aanbevelingen voor de gemeenteraad. Alles wat uit de Kopgroep komt is openbaar. De Kopgroep kwam een keer in de twee maanden bij elkaar. Bekijk op de website 'Badhoevedorp' welke buurten deelnamen aan de Kopgroep.
Alle inwoners konden meepraten. In oktober 2024 en in april 2025 kregen alle Badhoevedorpers een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De eerste vragenlijst ging over hoe je het verkeer in het dorp ervaart, hoe je dit beleeft. Wat zijn de knelpunten? Waar is het onveilig? Kom je waar je wil komen, bijvoorbeeld met openbaar vervoer? Ook kon je laten weten of verkeersbureau XTNT je mag interviewen.
De tweede fase was in april 2025. Uit de onderzoeken kwamen resultaten. Hieruit trokken we conclusies. We maakten samen voorstellen. Bijvoorbeeld: welke verkeersaanpassing heeft voorrang? Wat doen we niet en wat we wel? We vroegen alle inwoners via een 2e online vragenlijst om hierin de keuzes te maken.
XTNT is een ‘mobiliteitsadviesbureau’. De medewerkers van het bureau kijken naar hoe mensen bewegen in het verkeer en wat hun gedrag is. Zij onderzoeken dit en geven advies hierover. Het onderzoek deden zij in stappen:
Om te onderzoeken wat er aan de hand is ging XTNT schouwen op locatie en interviewen.
Vergelijk verkeerskundig onderzoek en belevingsonderzoek
De resultaten van de onderzoeken vergeleken ze met elkaar. Dit leverde dan onder andere het volgende besef op:
Past de ervaring van de verkeersdrukte en mogelijkheden om bestemmingen te bereiken bij de verkeersfoto? Kunnen maatregelen de aangegeven gevoelens van onveiligheid wegnemen?
Wil je op de hoogte blijven van Verkeer in Badhoevedorp? Vul dan je e-mailadres in.