Spring naar inhoud
Verkeer in Badhoevedorp
Verkeer in Badhoevedorp

Over Verkeer in Badhoevedorp

De A9 ligt niet meer in Badhoevedorp maar erbuiten. Het verkeer maakt nu anders gebruik van de straten in het dorp dan vóór de omlegging van de A9. Er kwamen nieuwe woningen en daardoor meer auto’s en fietsers. Inwoners maakten zich zorgen over het verkeer. Daarom startten we op verzoek van de gemeenteraad een onderzoek naar het verkeer in Badhoevedorp: de 'Tussenevaluatie VSP'. Hier lees je hoe het participatieproces eruitziet. En wat hieraan voorafging. 

Over het proces

Wat onderzoeken we?

We onderzoeken hoe je het verkeer in Badhoevedorp beleeft, hoe je het ervaart. Dit doen we voor de Tussenevaluatie van het VSP. De tussenevaluatie gaat over het beoordelen van het in 2020 aangepaste Verkeersstructuurplan. In een verkeersstructuurplan staat wat de belangrijkste wegen in de toekomst (2030) in het dorp zijn. En welke maatregelen daarbij horen. Meestal vindt een evaluatie of beoordeling plaats als het hele plan met maatregelen is uitgevoerd: wat gaat goed, wat kan beter of anders. De gemeenteraad wilde in dit geval, door de zorgen van inwoners over het verkeer, dat er een tussenevaluatie komt.  

Hoe onderzoeken we?

Het onderzoek bestaat uit 3 onderdelen: 

  • Verkeerstellingen: We kijken naar waar het verkeer nu rijdt. Deze tellingen voeren we ieder halfjaar uit. 
  • Verkeersmodel: Dit is een computermodel dat berekent de verkeers- en vervoersstromen van nu en in de toekomst.  
  • Belevingsonderzoek: Dit is een onderzoek naar de beleving van inwoners. Hoe ervaren zij het verkeer? Dit onderzoek doet het adviesbureau XTNT. 

Met wie doen we het?

De tussenevaluatie doen we met en door inwoners. Om inwoners te betrekken werken de gemeente en verkeersbureau XTNT op 3 manieren met de inwoners. 

  • Kernteam: Contactgroep Mobiliteit van de Dorpsraad denkt en beslist mee over het proces met de gemeente en XTNT.  
  • Kopgroep: dit is een groep inwoners en mensen van belangengroepen, zoals de brandweer en scholen. De Kopgroep denkt mee over de inhoud van de Tussenevaluatie, over de onderwerpen. En over het belevingsonderzoek en welke vragen we in het najaar aan het hele dorp stellen. Ook beoordelen ze de onderzoeksresultaten.  
  • Alle inwoners en ondernemers van Badhoevedorp praten mee door het invullen van vragenlijsten en interviews en het maken van keuzes.

Hoe doen we het en met wie?

Kernteam

Met het Kernteam bespreken we het proces voor het onderzoek. Hoe pakken we het aan, hoe doen we de communicatie, wat vinden we belangrijk? Wat bespreken we in de Kopgroep? Het Kernteam komt een keer in de maand bij elkaar om dit te bespreken.  

Kopgroep

Met de Kopgroep bespreken we waar de knelpunten zijn. Wat zijn de zorgen? De kopgroepleden denken en kijken mee naar de opzet van het onderzoek. En naar de resultaten. En ze denken mee over elke volgende stap. Ook kunnen ze hun ‘achterban’ raadplegen. Dit zijn mensen uit hun buurt. Het resultaat van het werk van de Kopgroep is een gezamenlijk rapport met conclusies en aanbevelingen voor de gemeenteraad. Alles wat uit de Kopgroep komt is openbaar. De Kopgroep komt een keer in de twee maanden bij elkaar.  Bekijk op de website 'Badhoevedorp' welke buurten deelnemen aan de Kopgroep.

Inwoners

Alle inwoners kunnen meepraten. In oktober 2024 ontvangen alle Badhoevedorpers een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De vragenlijst gaat over hoe je het verkeer in het dorp ervaart, hoe je dit beleeft. Wat zijn de knelpunten? Waar is het onveilig? Kom je waar je wil komen, bijvoorbeeld met openbaar vervoer? Ook kun je laten weten of verkeersbureau XTNT je mag interviewen.  

De tweede fase is in april 2025. Je kunt dan meepraten over de keuzes. Uit de onderzoeken komen resultaten. Hieruit trekken we conclusies. We maken voorstellen. Bijvoorbeeld: welke verkeersaanpassing heeft voorrang? Wat doen we niet en wat we wel? We vragen alle inwoners mee te praten om hierin de keuzes te maken.   

​​​​​​​Verkeersbureau XTNT

XTNT is een ‘mobiliteitsadviesbureau’. De medewerkers van het bureau kijken naar hoe mensen bewegen in het verkeer en wat hun gedrag is. Zij onderzoeken dit en geven advies hierover. Het onderzoek doen zij in stappen:  

Stap 1: Wat is er aan de hand?

Om te onderzoeken wat er aan de hand is gaat XTNT schouwen op locatie en interviewen.

  • Schouwen op locatie  
    Een verkeerskundige en gedragskundige (verkeerspsycholoog) voeren samen de schouw uit. Dit betekent dat zij kijken naar de inrichting van de weg én het gedrag van verkeersdeelnemers. Dit doen zij op verschillende plekken in Badhoevedorp en op verschillende momenten. Op deze manier verzamelen ze kennis over de verkeerssituatie in het dorp.  
    Als er uit het brede onderzoek (zie hieronder) naar de beleving nieuwe plekken komen die niet onderzocht zijn, dan wordt dat alsnog bekeken (schouw).   
  • Interviews  
    Met de kennis van de (verkeers)situatie in Badhoevedorp houden zij verdiepende gesprekken. Deze gesprekken van XTNT zijn met mensen uit het Kernteam en/of specialisten van de gemeente of organisaties op het gebied van fietsen, inclusie, openbaar vervoer en verkeersveiligheid. Ook houdt XTNT telefonische gesprekken met inwoners waarin nog meer wordt ingegaan op de beleving van het verkeer.   

Stap 2: Wat vind jij ervan?

  • Breed onderzoek naar de beleving van het verkeer 
    Alle Badhoevedorpers ontvangen een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. De vragenlijst gaat over hoe je het verkeer in het dorp ervaart, hoe je dit beleeft. Wat zijn de knelpunten? Waar is het onveilig? Kom je waar je wil komen, bijvoorbeeld met openbaar vervoer? Deze stap van het belevingsonderzoek is de eerste fase.   
  • Verkeerskundig onderzoek en keuzes maken 
    XTNT maakt een ‘verkeersfoto 2024’ van het dorp. Dit is een uitgebreid onderzoek naar onder andere een overzicht van wegen, fietspaden en busroutes. Zij kijken naar het gebruik van verschillende wegen, paden en routes. Naar het aantal reizigers, de doorstroming en de reistijden. Maar ook de verkeersveiligheid, het aantal ongevallen, locaties, oorzaken en betrokkenen brengen zij in beeld.  

Stap 3: Waar kies jij voor?

  • Vergelijk verkeerskundig onderzoek en belevingsonderzoek  
    De resultaten van de onderzoeken vergelijken ze met elkaar. Dit levert dan onder andere het volgende besef op:
    Past de ervaring van de verkeersdrukte en mogelijkheden om bestemmingen te bereiken bij de verkeersfoto? Kunnen maatregelen de aangegeven gevoelens van onveiligheid wegnemen?  
  • Keuzes maken  
    Uit de onderzoeken komen resultaten. Hieruit trekt XTNT conclusies. Ze maken keuzevoorstellen. Dit noemen we dilemma’s. In fase 2 van het belevingsonderzoek vragen we je te helpen met het maken van keuzes. Bijvoorbeeld: welke verkeersaanpassing heeft voorrang? Wat doen we niet en wat we wel? En: inwoners ervaren overlast door te snel rijden van het verkeer. Maar snelheidsremmende maatregelen zijn lastig omdat de straat ook een busroute is. Wat doen we dan?

Stap 4: Wat na het onderzoek?

  • Verkeerskundige test toekomstige situatie 
    XTNT maakt een ‘verkeersfoto 2030’. Ze gaan na hoe het verkeer en mobiliteit zich ontwikkelen in en rondom Badhoevedorp. Wat betekent dit voor het verkeersstructuurplan? Dit levert een beschrijving op van de toekomstige situatie. Dit is de basis voor een mogelijke aanpassing van het verkeersstructuurplan. Ook beschrijven ze de mogelijk extra maatregelen die nodig zijn en wat er nodig is om deze voor elkaar te krijgen.  
  • Eindrapport 
    Alle onderzoeken en resultaten leggen zij vast in een ‘groeidocument’. Dit document levert uiteindelijk een rapport op met alle uitkomsten van het onderzoek van de tussenevaluatie en de mogelijke aanpassingen op het verkeersstructuurplan. 
  • Gemeenteraad 
    Het rapport bieden we in het najaar 2025 aan de gemeenteraad aan. Met hierin alle resultaten van het onderzoek en de adviezen om de maatregelen in het verkeersstructuurplan aan te passen en uit te voeren.  

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Opnieuw

Annuleren