Meer dan 2500 Badhoevedorpers vertelden ons eind vorig jaar hoe zij het verkeer beleven. Dat was onderdeel 1 van het belevingsonderzoek. Tijdens kopgroep 6 stond het 2e onderdeel van het belevingsonderzoek centraal. Op basis van de verkeersfoto en het belevingsonderzoek presenteerde XTNT een aantal knelpunten / keuzes aan de kopgroep. Vervolgens ging de kopgroep in drie kleine groepjes in gesprek over deze keuzes: herkent iedereen de keuzes, missen er belangrijke dingen of zijn er aanvullingen? Er kwam goede en waardevolle input uit de kleine groepjes, met name over de formulering van de keuzes. Die waren niet overal eenduidig én vaak te ingewikkeld. XTNT heeft dit verwerkt in de definitieve vragenlijst. Ook is er een extra keuze over het openbaar vervoer toegevoegd. Het verslag van de kopgroep is eerder gedeeld. De 2e vragenlijst konden inwoners invullen van 7 t/m 21 april 2025.
Van 7 april tot en met 21 april 2025 konden alle inwoners van Badhoevedorp de 2e vragenlijst over het verkeer invullen. We vroegen de Badhoevedorpers een keuze te maken bij verschillende onderwerpen. Welke verkeersaanpassing vinden inwoners het belangrijkste voor het dorp? De vragenlijst is door 2991 personen volledig ingevuld. In deze video geven we een toelichting op de resultaten van de 2e vragenlijst. In dit groeidocument kun je het ook teruglezen.
De man-vrouw verdeling is bijna gelijk: 48% van de respondenten was man en 52% vrouw. De leeftijdsverdeling is een normaalverdeling. Dat betekent dat hele jonge en de oudere groepen minder vertegenwoordigd zijn en de midden groepen het sterkst. Dit zien we bij veel onderzoeken.
16-18 jaar
19-29 jaar
30 - 44 jaar
45 - 59 jaar
60 -75 jaar
76 jaar of ouder
Op onderstaand kaartje zijn de wijken van Badhoevedorp te zien. Alle wijken zijn redelijk vertegenwoordigd in de 2e vragenlijst. Het varieert van 12% (Antoniushoeve) tot 29% (Centrum), maar de meeste wijken zitten rond de 18% (tabel 4).
Op onderstaand kaartje zijn de wijken van Badhoevedorp te zien. Alle wijken zijn redelijk vertegenwoordigd in de 2e vragenlijst. Het varieert van 12% (Antoniushoeve) tot 29% (Centrum), maar de meeste wijken zitten rond de 18% (tabel 4).
Wijk | Aantal absoluut | % t.o.v. totaal ingevulde vragenlijsten | Aantal inwoners per wijk (bron: CBS 2024) | % t.o.v. inwoners in wijk |
---|---|---|---|---|
1 (Noordwest) | 394 | 13% | 2.955 | 13% |
2 (West) | 246 | 8% | 1.185 | 21% |
3 (Noordoost) | 164 | 5% | 1.285 | 13% |
4 (Antoniushoeve) | 153 | 5% | 1.265 | 12% |
5 (Zuid) | 209 | 7% | 940 | 22% |
6 (Schuilhoeve) | 69 | 2% | 385 | 18% |
7 (Bouwlust) | 625 | 21% | 3.030 | 21% |
8 (Oost) | 171 | 6% | 1.010 | 17% |
9 (Dijk) | 99 | 3% | 525 | 19% |
10 (Omgeving) | 58 | 2% | 115 | 50% |
11 (Nieuwe meer) | 71 | 2% | 450 | 16% |
12 (Centrum) | 427 | 14% | 1.475 | 29% |
Ik woon niet in Badhoevedorp* | 255 | 9% | - | - |
Zeg ik liever niet | 50 | 2% | - | - |
Totaal | 2991 |
*Van de 255 respondenten die aangeven niet in Badhoevedorp te wonen, wonen 75 respondenten in Amsterdam en 24 respondenten elders (o.a. Lijnden, Hoofddorp). Van 156 respondenten is niet te achterhalen waar zij wonen, omdat zij niets hebben ingevuld.
Veel inwoners van Badhoevedorp maken zich zorgen over de snelheid van het verkeer. Door de snelheid op de hoofdwegen te verlagen naar 30km/u kan de leefbaarheid en veiligheid in het dorp verbeteren. Aan de andere kant doe je er met de auto daardoor wel iets langer over en ook de bus gaat er langer over doen. 55% van de respondenten wil dat de snelheid op de hoofdwegen 30 km/u wordt en 45% wil dat de snelheid 50km/u blijft. Als het gaat om leeftijd of geslacht dan zien we geen grote verschillen.
A: Ik wil dat de snelheid op de hoofdwegen 30 km/u wordt (%)
B: Ik wil dat de snelheid op de hoofdwegen 50 km/u blijft (%)
Uit de 1e vragenlijst is gebleken dat veel inwoners vinden dat er soms te weinig ruimte is op de wegen en straten voor alle verschillende vervoersmiddelen. Door meer ruimte te maken voor de fiets, wordt fietsen een stuk veiliger en aantrekkelijker. Maar dat betekent wel dat auto’s niet meer overal fietsers kunnen inhalen en er mogelijk parkeerplaatsen verdwijnen. Meer dan de helft (57%) van de respondenten vind dat er meer ruimte moet komen voor de fiets. 43% vind dat de ruimte beschikbaar moet blijven voor de auto. Ook hier zien we geen grote verschillen tussen leeftijd of geslacht.
A: Ik vind dat op de hoofdwegen meer ruimte moet komen voor de fiets (%)
B: Ik vind dat op de hoofdwegen veel ruimte beschikbaar moet blijven voor de auto (%)
In Badhoevedorp kruisen veel fietspaden met autowegen. Fietsers fietsen veel in oost-westrichting, zoals het Lint. Het autoverkeer rijdt juist veel in noord-zuidrichting, denk aan de Oleanderlaan, Sloterweg en de Pa Verkuijllaan. Om fietsen veiliger te maken, zouden we de fietsers op een aantal belangrijke kruisingen voorrang kunnen geven. Automobilisten zullen daardoor vaker moeten afremmen en voorrang geven. We vroegen de inwoners van Badhoevedorp wat zij daarvan vonden. We zien een hele lichte voorkeur voor de fiets: 59% van de respondenten wil dat de fiets meer voorrang krijgt en 41% wil dat de auto voorrang houdt.
A: Ik wil dat de fiets voorrang krijgt (%)
B: Ik wil dat de auto voorrang houdt (%)
Net als de fietsers lopen voetgangers ook vaak in oost-westrichting en moeten zij daarbij vaak drukke autowegen oversteken. We hebben de inwoners van Badhoevedorp gevraagd of er meer oversteekplaatsen voor voetgangers moeten komen. Hierover zijn de respondenten verdeeld: de ene helft (52%) wil dat er meer oversteekplaatsen voor voetgangers komen en de andere helft (48%) vind dat er genoeg oversteekplaatsen zijn.
A: Ik wil dat er meer oversteekplaatsen voor voetgangers komen (%)
B: Ik vind dat er genoeg oversteekplaatsen voor voetgangers zijn (%)
Uit de 1e vragenlijst is gebleken dat veel mensen vinden dat er teveel doorgaand verkeer door het dorp is. Ook de verkeersfoto laat dit zien. We kunnen het dorp autoluwer maken door het doorgaande verkeer op de Sloterbrug tegen te houden. Dit zorgt voor veel minder verkeer in Badhoevedorp. Maar dit zorgt er ook voor dat al het autoverkeer, zowel bewoners als bezoekers van winkels en bedrijven, zal moeten omrijden. Het merendeel van de respondenten zien deze maatregel niet zitten: 81% wil dat we de Sloterbrug niet afsluiten voor het autoverkeer, 19% wil dat wel. We zien geen verschillen in leeftijd of geslacht.
A: Ik wil dat we de Sloterbrug afsluiten voor het autoverkeer (%)
B: Ik wil dat we de Sloterbrug niet afsluiten voor het autoverkeer (%)
Er is eerder door de gemeenteraad besloten om een ‘knip’ op de Zeemanlaan te maken. Er wordt een autoloos dorpsplein aangelegd waardoor je niet meer kunt doorrijden over de Zeemanlaan. Het autoverkeer moet daardoor enkele minuten omrijden en zal zich verspreiden over de omliggende wegen. Je kunt met de auto wel nog bij de winkels komen. Het autoloze dorpslein wordt een aantrekkelijke plek om te verblijven en te winkelen. Meer dan de helft van de respondenten (63%) wil dat er geen knip komt, 37% wil dat wel. In de wijken 1 (Noordwest), 2 (West) en 7(Bouwlust) zien we dat meer mensen tegen een knip zijn. Dit zijn wijken die rondom de Zeemanlaan liggen en waar de Zeemanlaan in ligt.
A: Ik wil een autovrij dorpsplein op de Zeemanlaan in het centrum (een knip) (%)
B: Ik wil dat de Zeemanlaan een doorgaande autoweg blijft (geen knip)
Je kunt Badhoevedorp vanaf de Schipholweg in- en uitrijden via drie aansluitingen. Dit zijn de Oleanderlaan, de Sloterweg en de Pa Verkuijllaan. De Sloterweg kun je alleen maar inrijden als je vanuit Schiphol komt. Als we meer aansluitingen maken, zoals de Schuilhoevelaan en/of de Kamerling Onneslaan, zal het verkeer vanaf de Schipholweg zich beter over het dorp verdelen. Daardoor zullen een aantal andere straten minder druk worden, zoals de Robert Kochstraat, Anjersingel, de Zeemanlaan en de Plesmanweg/Rijstvogelstraat. Ongeveer twee derde (68%) is het daar mee eens en een derde (32%) vind de bestaande noord-zuidverbindingen voldoende.
A: Ik vind dat er meer aansluitingen op de Schipholweg moeten komen (%)
B: Ik vind de bestaande aansluitingen op de Schipholweg voldoende (%)
Uit de 1e vragenlijst is gebleken dat veel inwoners vinden dat het aanbod openbaar vervoer onvoldoende is. We hebben inwoners nu opnieuw gevraagd wat zij vinden van verschillende oplossingsrichtingen. We zien dat het dorp hierover verdeeld is. De helft van de respondenten wil dat één van de buslijnen van oost naar west door het dorp gaat rijden en de andere helft wil dat er aanvullend een buurtbus komt. Ook over buslijn 195 is het dorp verdeeld: 48% heeft de voorkeur dat de bus doorrijdt tot het centrum van Amsterdam en 52% wil dat de bus net zo vaak blijft rijden als nu, maar tot aan Amsterdam-Lelylaan.
A: Ik wil dat één van de buslijnen van oost naar west door Badhoevedorp gaat rijden (%)
B: Ik wil de buslijnen die er nu zijn houden en het openbaar vervoer aanvullen met een buurtbus (%)
A: Ik wil dat buslijn 195 doorrijdt naar het centrum van Amsterdam, ook als dat betekent dat de bus minder vaak gaat rijden (%)
B: Ik wil dat buslijn 195 net zo vaak blijft rijden als nu, maar tot aan station Amsterdam-Lelylaan (%)
Wil je op de hoogte blijven van Verkeer in Badhoevedorp? Vul dan je e-mailadres in.