In 2008 is er een Masterplan Badhoevedorp gemaakt. Hierin staat hoe Badhoevedorp de komende jaren wordt ontwikkeld,welke bouwplannen er zijn. Ook is in 2008 een verkeersstructuurplan gemaakt. In een VSP staan afspraken over wat in de toekomst de belangrijkste wegen zijn. Het is de basis voor het inrichten van de woon- en leefomgeving.
In 2013 is het VSP aangepast door nieuwe wensen door nieuwe planontwikkelingen in het dorp. En in 2020 is het plan opnieuw aangepast omdat de planontwikkelingen alweer wat verder waren na de omlegging van de A9 (2017).
Maar er kwamen uit het dorp geluiden dat er zorgen waren over het verkeer. Daarom wilde de gemeenteraad een onderzoek naar het verkeer. Ze wilde een tussenevaluatie van het Verkeerstructuurplan uit 2020. En daarmee bekijken: wat gaat goed en wat kan beter? Er werd een voorstel voor een plan van aanpak voor de tussenevaluatie gemaakt door de gemeente. Met dit voorstel stemde de gemeenteraad op 15 februari 2024 in. Het plan of het onderzoek noemen we Tussenevaluatie Verkeersstructuurplan 2020.
De Tussenevaluatie bestaat uit drie delen:
- Verkeerstelling
- Verkeersmodel. Dit is het doorrekenen van het verkeer in de toekomst.
- Belevingsonderzoek. Dit is een onderzoek naar de beleving van mensen bij het verkeer in Badhoevedorp. Dus hoe zij het verkeer ervaren.
Het onderzoek doen we vanaf het begin (maart 2024) met én door inwoners. Een extern bureau, mobiliteitsadviesbureau XTNT doet het belevingsonderzoek. Eind 2025 moet de hele tussenevaluatie klaar zijn en ligt er een advies voor de gemeenteraad. Daarin moet staan: wat gaat goed, wat kan beter en moet worden aangepast.