Werkt het Verkeersstructuurplan 2020 wel of niet. Die vraag gaf de gemeente
mee aan het verkeersbureau XTNT. Er volgde een uitgebreid verkeersonderzoek en belevingsonderzoek in het dorp. En hun conclusie is: het VSP Badhoevedorp doet wat het moet doen. Maar de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Badhoevedorp kan op een aantal punten beter. De gemeente gaat met 8 punten aan de slag. We maken per punt voorstellen. Deze bespreken we in 2026 met de gemeenteraad.
1. De snelheid verlagen van 50km/u naar 30 km/u op de hoofdwegen Kamerlingh Onneslaan, Sloterweg, Pa Verkuijllaan en Burgemeester Amersfoordtlaan. Lees meer.
2. Veiliger oversteken bij het Lint, waar vroeger de A9 lag. Lees meer.
3. Proef: Afsluiting van de Sloterbrug tijdens de spitsuren. Lees meer.
4. Proef: Knip Akerdijk en fietsstraat Nieuwemeerdijk-west. Lees meer.
5. Aandacht vragen voor verbeteren Openbaar Vervoer bij Vervoerregio en vervoerders. Lees meer.
6. Proef: Knip Zeemanlaan. Lees meer.
7. Schuilhoevelaan aanleggen zodra de woningbouw start. Lees meer.
8. Doortrekken Kamerlingh Onneslaan. Lees meer.
We willen de snelheid op een aantal hoofdwegen verlagen naar 30 km/u. Zo wordt het veiliger voor fietsers en voetgangers. Het gaat om de Kamerlingh Onneslaan, Sloterweg, Burgemeester Amersfoordtlaan en Pa Verkuijllaan. Op deze wegen rijden de fietsers op de weg. Waar het kan, voeren we de nieuwe snelheid tegelijk in met andere werkzaamheden aan de weg. Als het door de verkeersveiligheid niet kan wachten pakken we dat eerder op.
Voordeel: meer verkeersveiligheid en rust in het dorp.
Aandachtspunt: het kan de reistijd voor busverkeer en nood- en hulpdiensten iets verlengen.
Het Lint is een route voor wandelaars en fietsers. Op sommige plekken kruist Het Lint wegen waar auto’s rijden. We onderzoeken hoe we het oversteken daar veiliger kunnen maken, bijvoorbeeld met middenbermen.
Voordeel: veiliger oversteken voor fietsers en voetgangers.
Aandachtspunt: er is niet overal genoeg ruimte om dit te doen.
We gaan uitwerken of het helpt om de Sloterbrug tijdens de spits tijdelijk af te sluiten voor auto’s. Fietsers, nood- en hulpdiensten en de bus kunnen er dan wel door. Dit zou het autoverkeer in het dorp kunnen verminderen. We doen dit alleen als duidelijk is wat de gevolgen zijn.
Voordeel: verbeterde leefbaarheid door minder autoverkeer en een veiliger dorpscentrum.
Aandachtspunt: bewoners en ondernemers kunnen langere reistijden krijgen.
We testen wat er gebeurt als we een deel van de Akerdijk afsluiten en van het westelijk deel van de Nieuwemeerdijk een fietsstraat met eenrichtingsverkeer maken. De gemeenteraad vraagt om samen met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties in Badhoevedorp en Lijnden in 2026 een plan te maken om de verkeersveiligheid op de Ringdijk te verbeteren. En in 2027 de straten aan te passen.
Voordeel: veiliger en rustiger voor fietsers en bewoners.
Aandachtspunt: omwonenden kunnen last krijgen van omrijdend verkeer.
We blijven bij de Vervoerregio Amsterdam (VRA) aandacht vragen voor betere busverbindingen. Ook bespreken we met de VRA of er mogelijkheden zijn voor een buurtbus.
Voordeel: dorp is beter bereikbaar voor iedereen.
Aandachtspunt: aanpassingen hangen af van beslissingen van de vervoerders.
We willen de Zeemanlaan veranderen naar een gezellig centraal dorpsplein. Daarvoor moeten we een deel van de weg afsluiten. Eerst doen we een proef om te zien wat het verkeer doet in de straten rondom het centrum. We kijken naar wat dit betekent voor bezoekers van het (medisch)centrum en de omwonenden. En welke maatregelen eventueel nodig zijn.
Voordeel: veiliger en aantrekkelijker centrum.
Aandachtspunt: verkeer verplaatst zich misschien naar de straten eromheen. Het wordt lastiger om met de auto van de oostzijde naar de westzijde door het dorp te rijden en andersom.
De Schuilhoevelaan maken we zodra de bouw van woningen Schuilhoeve start. Pas daarna komt er een knip in de Rijstvogelstraat. Met de knip wordt de Rijstvogelstraat veiliger en prettiger.
Voordeel: betere doorstroming door extra ontsluiting en rust in woonstraten.
Aandachtspunt: afhankelijk van plannen voor Schuilhoeve.
In het eindadvies van verkeersbureau XTNT staat dat het doortrekken van de Kamerlingh Onneslaan naar de Schipholweg de verkeersdruk op de Robert Kochstraat vermindert. Het college wilde dit advies niet overnemen. Voordat de gemeenteraad een keuze maakt, willen de raadsleden graag meer weten over het doortrekken van de Kamerlingh Onneslaan. Daarom maken we een overzicht met: wat dit betekent voor het verkeer, welke opties er zijn, de voor- en nadelen en de kosten. Zo krijgt de raad alle informatie om een goed besluit te nemen.
Voordeel: minder verkeer op de Robert Kochstraat
Aandachtspunt: meer verkeer op de Kamerlingh Onneslaan, waarschijnlijk maatregelen nodig voor veiligheid van fietsers.
Wil je op de hoogte blijven van Verkeer in Badhoevedorp? Vul dan je e-mailadres in.